Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

DNA-spray skal sikre butikker mod røverier

Foto: morguefile.com



Friday den 12 September 2014 kl. 09:37 af: Freja Thorbech

Tre store detailaktører tester nu DNA-spray som et våben i kampen mod røverier.

Nu forsøger den danske detailbranche sig med et nyt våben i kampen mod de mange røverier i branchen.

I samarbejde med Dansk Erhverv, Sikkerhedsbranchen og Rigspolitiet tester en række butikker under Dansk Supermarked, Coop og Reitan (7-Eleven) en særlig DNA-spray, der kan afsløre røverne.

Når en person forsøger at begå røveri, vil vedkommende blive sprayet med en særlig DNA-væske, der ikke kan fjernes fra hverken hud eller tøj i op til seks uger. Det giver politiet en mulighed for at kontrollere mistænkte personer med en UV lampe og på den måde forbinde gerningsmanden med gerningsstedet via en unik kode i væsken.

- Samarbejdet i detailhandlen i forbindelse med det planlagte testforløb med DNA-spray er et klart udtryk for, at vi i Danmark har en detailbranche, som er dygtig til at samarbejde om at finde nye metoder til at bekæmpe røverier i detailbranchen. Der ligger forud for aktiveringen af de nye sikringer mange arbejdstimer bag, men butikkerne er nu klar til nu at teste effekten af DNA-sprayen i praksis, siger Torben E. Hoffmann Rosenstock, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv i en udtalelse.

Benyttes i andre lande

I den kommende tid vil man se skilte med påskriften ”Sikret mod røveri! Advarsel! DNA-spray” i vinduerne på de butikker, der tester DNA-sprayen. Det gælder blandt andet 7-Eleven, Netto og Irma i København.

Den danske detailbranche har gennem en længere periode efterspurgt muligheden for at teste DNA-spray mod røverier, som allerede benyttes af butikker i cirka 30 lande, og hos Dansk Erhverv ser man frem til resultaterne fra testforløbet af sprayen.

- Vi har rigtig gode forventninger til testforløbet. Samtidig er vi dog nødt til at se den fulde effekt af sikringen, før vi begynder at komme med endelige anbefalinger til butikkerne. Præcis ligesom man jo sædvanligvis først køber bilen, når man har haft mulighed for at prøvekøre den, siger Torben E. Hoffmann Rosenstock.
 

LÆS OGSÅ: Sådan forebygger du bedst røveri i butikken



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD