Discountkæde får tilført et kæmpe millionbeløb
FAKTA
- Aldi har 183 butikker i Danmark
Nettoomsætning
2018: 3.670.422
2017: 3.828.497
2016: 3.664.498
Årsresultat
2018: -380.948
2017: -326.433
2016: -243.427
Overskudsgrad
2018: -10,0
2017: -8,2
2016: -6,2
Kilde: Aldi Danmark ApS, årsrapport for 1. januar - 31. december 2018.
Aldi-koncernen i Tyskland fortsætter med at sende ekstra kapital nordpå til den danske forretning.
Endnu en gang får Aldi Danmark en hjælpende hånd fra ejerne i Tyskland.
Den hårdt ramte discountkæde har netop modtaget en kapitalforhøjelse på 56 millioner kroner til kurs 200 - svarende til et samlet beløb på 112 millioner - fremgår det af en opdatering i cvr-registret.
Strømmen af kapital er nærmest blevet en fast føljeton. I maj og november sidste år kunne Aldi offentliggøre indsprøjtninger på 300 millioner, mens der i årene forinden også har været yderligere eksempler på overførsler.
Aldi Danmark har gennem en længere periode været i færd med at modernisere kæden og udvide antallet af butikker. Og det koster penge, har topchefen forklaret i flere omgange.
- Når vi har brug for pengene, så har vi en hotline, vi kan ringe til og fortælle om planerne, sagde den administrerende direktør, Finn Tang, til Børsen helt tilbage i august 2018.
- Og så får vi selvfølgelig tilført den kapital, som vi har brug for til at revitalisere den danske forretning. Men der er ingen grund til at have flere penge stående, hvis vi ikke har brug for dem her og nu, fortsatte han.
Årsregnskabet er på vej
Nøgletallene for 2019 er endnu ikke lagt frem, men årsrapporten for Aldi Danmark plejer at ligge klar i maj måned.
Sidste år kunne discountkæden præsentere et underskud på 381 millioner kroner. Det var en tilbagegang på 55 millioner i forhold til året før og ikke helt i tråd med forventningerne.
- En forandringsproces i den størrelse koster penge, og vi forventer heller ikke, at transformationen vender udviklingen lige foreløbigt, sagde han i en pressemeddelelse.
- Men vores tiltro til den omstilling, vi er i gang med på den lange bane, er stor - og Aldi står klar til fremtidens detailmarked, fortsætter han.
Revitaliseringen har blandt andet betydet, at antallet af personale på hovedkontoret i Albertslund er fordoblet, mens medarbejdere i alle kædens bliver efteruddannet gennem kurser og undervisning.
På kampagnesiden har Aldi desuden for første gang forsøgt sig med reklamer på tv. Det sker med kampagnen Al’di ting du ikke vidste.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter