Discount-giganter lider i Sverige
To af dagligvarebranchens store spillere i Danmark, har udfordringer med indtjeningen og lider kæmpetab på den anden side af sundet.
Succes i Danmark er ikke pr. automatik lig med succes i Sverige. Det må både danske Netto og tyske Lidl erfare, efter de i årvis har forsøgt at tjene penge i Sverige. Det skriver det svenske medie Dagens Nyheter.
Netto har i løbet af 10 år kun haft overskud én gang, og kan kigge tilbage på et samlet tab på 676 millioner svenske kroner i Sverige, mens det for Lidl er et tab på gigantiske 3 milliarder svenske kroner, siden deres indtog på det svenske marked i 2003.
Ingen at de to kæder har dog nogen planer om at trække sig ud af Sverige, tværtimod.
- Vi kommenterer aldrig på tal, men vi ser positivt på udviklingen siger Lids' Kommunikationschef Caroline Forsshéll til Dagen Nyheter, og også chefen for Netto i Sverige, Carsten Hansen, udtrykker sig positivt:
- De seneste år har været udfordrende, da vi blandt andet har installeret et nyt forretningssystem der har taget ressourcer fra os. Vi er en lille organisation, og sådanne tiltag gør at vi taber fokus på kunderne og butikkerne. Nu er vi startet på en frisk og ser meget positivt på Sverige, siger Carsten Hansen til Dagens Nyheter.
Både Netto og Lidl har relativt små markedsandele i Sverige på henholdsvis 2,2% og 3,2%, hvor giganten ICA sidder på en markedsandel på 49,4% ifølge Dagens Nyheter.
(Dagens Nyheter)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter