Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Detailsalget skuffer

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 22 October 2013 kl. 10:13 af: Freja Thorbech

Et fald i september betyder, at det danske detailsalg har været faldende de sidste tre måneder.

Forbrugere har ikke været flittige til at købe ind i de danske butikker i september.

I hvert fald er detailsalget i september faldet med 0,3 procent i forhold til august, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Dermed bliver det den tredje måned i træk med nedgang, og det er ikke godt nyt for den danske detailhandel, vurderer erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.

- Forbrugernes adfærd overrasker negativt. De holder på pengene og bruger færre penge i detailhandlen. Det er overraskende og skuffende, fordi forbrugerne generelt udtrykker større optimisme i forhold til økonomien. Derfor kan jeg konstatere, at detailhandlen er lige så presset, som tilfældet var inden sommeren, siger Michael H.J. Stæhr, der er cheføkonom i Dansk Erhverv, i en udtalelse.

Naturlig nedgang efter krisen

Også set i sammenligning med sidste år, er der nedgang at spore for detailsalget. Renset for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving, var detailsalget i september i år 2,4 procent lavere end i samme måned sidste år.

Ifølge Michael H.J. Stæhr kender man ikke det naturlige niveau for detailhandelsomsætningen.

- Detailsalget har med stor sikkerhed været unaturlig høj i de glade dage op til finanskrisen, hvor danskerne levede højt på deres skyhøje friværdier. Der har derfor været en helt naturlig nedadgående tilpasning i detailhandlen. Men spørgsmålet er, hvor længe denne tilpasning skal vare ved og hvornår detailhandlen indfinder sig på sit naturlige niveau – og ikke mindst i hvilket lejde det naturlige niveau befinder sig, siger han.

Optimisme at spore

Selvom dagens tal skuffer, er der stadig optimisme at spore hos cheføkonmen.

- Vi har i de seneste par måneder kunne observere en fremgang i både dankortomsætningen, forbrugerforventningerne og boligpriserne alt imens ledigheden og konkursomfanget har været faldende. Det er alt andet lige væsentlige faktorer, som forhåbentlig forplanter sig videre ud i forbrugerne og dermed i detailomsætningen de kommende måneder, siger Michael H.J. Stæhr.

LÆS OGSÅ: Danske butikker skal ikke forvente sig meget af 2013



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD