Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Detailsalg i kæmpefald

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 22 November 2012 kl. 09:18 af: Simone Hansen

 

Det går ikke specielt godt for detailsalget viser nyeste tal - et enkelt område klarer sig dog godt og tromler forsat derud af.

 

Oktober var ikke nogen god måned for detailbranchen. For den samlede detailbranche faldt salget med 0,9 procent (renset for prisudvikling og sæsonudsving). Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Det er især tøj og fødevarer danskerne er tilbageholdende med at hive ned fra hylderne. I forhold til sidste måned er varegruppen 'beklædning' faldet med 3,9 procent 'fødevarer og andre dagligvarer' er fladet med 0,6 procent. Det samlede detailsalg ligger 1,4 procent lavere end oktober 2011. 

Det laveste niveau i otte år

Ifølge cheføkonom hos Sydbank, Jacob Graven, sender det detailsalget tilbage til 2004.

- Nye tal viser, at detailsalget faldt yderligere i oktober og nu befinder sig på det laveste niveau siden begyndelsen af 2004. Siden toppen i 2007 er detailsalget faldet med omkring 14 procent. Det er den vigtigste årsag til, at mange danske butikker i de seneste år har måttet dreje nøglen om, skriver han i en kommentar til Børsen.dk

I september måned steg salget ellers, men nu lader det til, at en del danskere har valgt at holde lidt igen med pengepungen. 

LÆS OGSÅ: Detailsalget stiger markant i september

- Med dagens fald må vi desværre konstatere, at den ellers ganske pæne stigning fra sidste måned var en enkeltstående begivenhed og desværre ikke begyndelsen på nye tider i detailsalget. Faldet på 0,9 pct. er ganske kraftigt, og det sætter en tyk streg under, at danskerne i den grad fortsat er påvirket af tonerne fra den økonomiske krise,  skriver cheføkonom hos Arbejdernes Landsbank, Lone Kjærgaard i en kommentar Børsen.

Én branche skiller sig positiv ud

Der er dog et enkelt lyspunkt for en særlig detailbranche, nemlig discount-butikkerne, der lader til at nyde godt af krisetiderne. Discountbutikkernes salg er nemlig steget med 8 procent fra september til oktober. 

Discountbutikkerne har i den grad nydt godt af krisen og dertilhørende sparsommelige danskere, på de sidste tre er blandt andet Lidl, Netto og Aldis omsætning steget med 20 procent. 

LÆS OGSÅ: Discountbutikker tjener 20 procent mere



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD