Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Detailgiganter misbrugt af svindlere i stor stil

Foto: detailfolk.dk



Monday den 7 January 2019 kl. 06:10 af: Lise Møller Schilder

Især tre store spillere i detailbranchen misbruges af svindlere, viser ny opgørelse fra Forbrugerrådet. Se en oversigt over typer af svindel her.

I 2018 fik Forbrugerrådet i alt 5123 tips fra forbrugerne om svindel og afpresning på nettet. Det skriver Forbrugerrådet i en pressemeddelelse.

En af de mest anvendte måder at svindle på i dag er stadig via phishingmails. Her udgiver svindlerne sig ofte for at være enten Nets, Apple eller Coop. 

- Der er desværre ingen tvivl om, at svindlerne bliver dygtigere. Tidligere kunne mange phishingmails identificeres fx via åbenlyse stavefejl og fejl i firmanavne eller logoer, men vi ser nu eksempler, hvor man som forbruger skal være virkelig påpasselig og have blik for detaljerne for at kunne se, at der er tale om svindel, siger seniorjurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup.

I alt udgør de fem brands, som Forbrugerrådet oftest får tips om bliver misbrugt til svindel, godt 22 procent af den samlede mængde tips.

Afpresning er også moderne

Det er blevet mere normalt også at afpresse folk. Især er det såkaldte "sextortion" blevet populært. Her forlanger svindlerne penge under trusler om ellers at offentliggøre videooptagelser af offeret, der ser internetporno. Og de bruger oftest data fra datalæk til at gøre truslen troværdig.

- Sextortion virker mere overbevisende end så mange andre former for digitalt svindel, fordi afsenderen er i besiddelse af offerets password og brugernavn. Derfor virker truslen mere reel, da den tager udgangspunkt i et password, som modtageren kan genkende at have brugt, siger seniorjuristen og fortsætter:

- Vi kan kæde afpresningsforsøgene direkte sammen med de store datalækager, vi har observeret de seneste år. Det viser, hvor vigtigt det er, at blandt andet store virksomheder skal blive bedre til at passe på forbrugernes data.

Nøgletal

Samlede antal tips: 5123

 
Afpresning

  1. Mail: Afpresning 3
  2. Mail: Ransomware 113
  3. Mail: Sexstortion 30
  4. Hovedtotal 146

Brands

  1. Nets 280
  2. Apple 268
  3. COOP 212
  4. Elgiganten 206
  5. IKEA 158
  6. Hovedtotal 1124

Type

  1. Mail: Phishing 2151
  2. SMS: Smishing 714
  3. Opkald: Scam 480
  4. SMS: Konkurrence-fup 269
  5. Mail: Konkurrence-fup 144
     

LÆS OGSÅ: Kontaktløse betalinger holder svindel nede



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD