Topledere tror på vækst i detailbranchen
Rigtig mange af detailbranchens topledere forventer vækst i de kommende 12 måneder, viser ny undersøgelse.
I en tid med skiftende forbrugsmønstre og politiske forandringer bevarer toplederne i detail- og dagligvarehandlen en optimisme, når det gælder vækst i deres virksomheder. Det viser en den årlige CEO Survey fra PwC, hvor topledere fra hele verden har bidraget med deres syn på fremtiden.
Blandt toplederne i detailbranchen tror hele 37 procent “i høj grad” på vækst i de kommende 12 måneder, mens 51 procent er nogenlunde sikre. Tallene for dagligvarebranchen ligger en smule lavere på henholdsvis 32 procent og 50 procent, fremgår det af undersøgelsen.
- Toplederne i de to brancher står over for en række nye udfordringer som følge af den teknologiske udvikling og globaliseringen. De fortsætter dog med at være positive, når det kommer til vækst i fremtiden, og de muligheder, som teknologien fører med sig, udtaler Henrik Trangeled Kristensen, ekspert i detailhandlen og partner i PwC, i en pressemeddelelse.
- Ser vi nærmere på topledernes agenda for det kommende år, er det især organisk vækst, omkostningseffektivisering, nye alliancer eller joint ventures samt nye fusioner og opkøb, som står højt, og som skal drive væksten i de to brancher, fortsætter han.
Her er truslerne mod vækst
Med globaliseringen og den teknologiske udvikling følger også nye trusler for virksomhederne i detail- og dagligvarebranchen, viser undersøgelsen.
Her er toplederne mest bekymrede for svingende råvarepriser, adgang til de rette kompetencer, ændret forbrugeradfærd og hastigheden af den teknologiske udvikling.
Især råvarepriserne er en stor bekymring i dagligvarehandlen, hvor 76 % af toplederne ser det som en risiko mod kun 55 % af toplederne på tværs af brancherne.
- De svingende råvarepriser betyder, at særligt dagligvarehandlen løbende må se på, om deres forsyningskæde skal justeres efter de nye vilkår, og der er ingen tvivl om, at priskonkurrencen er meget hård i såvel dagligvarehandlen som detailbranchen, fortæller Henrik Trangeled Kristensen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter