De vildeste vækstdage hos netbutikkerne er nok forbi
Den danske nethandel går nu ind i en ny fase, lyder analysen fra chefkonsulent. Festen under coronakrisen har toppet.
Forbrugerne begynder ikke at vinde netbutikkerne ryggen. Men de vilde vækstrater fra coronakrisen må branchen nok vinke farvel til nu.
Sådan lyder analysen fra Simon Bjerremann, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv. Han peger på verdenssituationen som en udslagsgivende faktor.
- Forbrugertilliden er lav, den generelle usikker er stor og priserne er rekordhøje, siger Simon Bjerremann.
- Det smitter også af på e-handlen, så selvom handelshyppigheden rammer niveauet for januar, hvor coronakrisen stadig rasede, så er der tegn på ændringer. Gennemsnitsværdien af e-handelskøb er eksempelvis 9 procent lavere end i februar, siger han.
At forbrugerne i stigende grad ser efter lave priser, kan dog vise sig at være en fordel for netbutikkerne.
- Analysen og andre tal tyder på, at de vilde ”coronavækstdage” for langt de flestes vedkommende ovre, men sammenlignet med tidligere, så vokser e-handlen stadig. Og så sker der en udvikling i, hvorfor forbrugerne søger mod nettet, som netbutikkerne skal være opmærksomme på, siger Simon Bjerremann.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter