Danske giganter står bag ny detailuddannelse på universitetet
FAKTA
Uddannelsen hedder Commercial and Retail Management.
Den kommer til at foregå på School of Business and Social Sciences, som hører under Aarhus Universitet.
Følgende virksomheder er med:
- Arla
- Bestseller
- Danish Crown
- Dagrofa
- Jysk
- KFI Erhvervsdrivende Fond
- Mærkevareleverandørerne
- Rema 1000
- Salling Group
Den nye uddannelse foregår på Aarhus Universitet og er den første af sin art herhjemme. Flere af de helt store er med ombord.
Til næste år er Aarhus Universitet klar til at tage imod den første gruppe studerende på en helt ny kandidatuddannelse i commercial and retail management.
Flere af detailhandlens helt store aktører er med på vognen. De kommer til at spille en aktiv rolle gennem forelæsninger, projektforløb og kandidatafhandlinger, ligesom de stiller et større antal relevante studiejob til rådighed for de studerende.
- Samarbejdet med en bred vifte af sektorens virksomheder giver os mulighed for at tilbyde en både specialiseret og samtidig bred kandidatuddannelse inden for en sektor, der beskæftiger tusindvis af medarbejdere, og som er en af hjørnestenene i et industrialiseret samfunds økonomi, siger Per Andersen, prodekan for uddannelse på Aarhus BSS.
- Internationalt set findes der kun ganske få uddannelser med samme bredde inden for sektoren, fortsætter han.
Skal ruste de studerende til fremtiden
Uddannelsen skal imødekomme udviklingen inden for detailhandlen, som for tiden møder nye udfordringer i form af digitalisering, big data, håndtering af flere salgskanaler og global konkurrence.
De studerende ender med at få titlen cand.merc. i Commercial and Retail Management og skal være i stand til at få en karriere inden for hele detail- og mærkevaresektoren.
- De nye kandidater bliver et godt match til de roller, vi skal udfylde i de kommende år i Jack & Jones, siger Ole Bech. Han er Retail Buying Director hos tøjmærket..
- Indgående kendskab til ledelsesaspektet i at drive en stor detailforretning vil være et værdifuldt udgangspunkt at have for de talenter, vi skal rekruttere til denne del af vores forretning, fortsætter han.
En ny detailprofessor
Gruppen af virksomheder, som har været med til at stable uddannelsen på benene, finansierer også et professorat på Aarhus Universitet.
- Godt købmandskab er i dag en højt specialiseret egenskab, der rækker langt ud over blot at være indkøb til den rigtige pris og salg med en fortjeneste, siger Joachim Nisgaard. Han er Group Senior Director i Talent Management & Learning hos Salling Group, som er med i projektet.
- Det er en kompleks mekanisme, der kræver indgående indsigt i alt fra strategier over relationer til forbrugeradfærd, og alt det skal uddannelsen rumme, fortsætter han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter