Danske detailkæmper trykker på vækstbremsen
To store danske detailkæmper vælger nu begge at trække håndbremsen og holde igen med væksten.
Både dynekæden Jysk og tøjkæden Bestseller vælger nu at holde lidt igen på væksten.
Lars Larsen trækker håndbremsen for sit dyneimperiums erobringstogter, mens Bestseller skruer ned for åbningen af nye butikker.
Det skriver Berlingske Business.
I Jysk-imperiet vil Lars Larsen ikke forsøge at indtage nye markeder de næste fem år. I stedet skal Jysk kigge indad på de 34 markeder, hvor dynegiganten allerede har butikker. Jysk vil dog fortsat åbne butikker på de eksisterende markeder.
LÆS OGSÅ: Detailgigant overtager ILVA og IDEmøbler
I Bestseller hovedkvarteret i Brande har man valgt, at skrue betydeligt ned for nye butiksåbninger generelt. Det sker fordi tøjgiganten det seneste år har været nødt til at lukke flere urentable butikker. Det betyder, at kæden ikke er vokset med mere end 125 butikker det seneste regnskabsår, og det er usædvanligt for Bestseller, der tidligere er vokset med det dobbelte hvert år. Tøjkæden har dog ikke planer om at sætte hastigheden på nye butiksåbninger op foreløbigt.
LÆS OGSÅ: Bestseller på vej med kæmpe tøjby i Danmark
Den 64-årige Lars Larsen åbnede den første Jysk-butik i 1979. I dag har dynekæden lidt over 2.000 butikker i 34 lande.
Bestseller ejes af familien Holch Povlsen og har omkring 3.000 butikker fordelt på 38 lande.
LÆS OGSÅ: Familieejede virksomheder klarer sig bedst i krisetider
Link til artikel på Berlingske BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter