Dansk Supermarked på tilbageerobringstogt i Storbritannien
Den danske gigant har indgået et samarbejde med britiske Sainsbury’s og forsøger sig igen med Netto-butikker på det britiske marked.
Nu forsøger Dansk Supermarked sig igen på det britiske marked.
Det sker som en del af et joint venture mellem Dansk Supermarked og britiske Sainsbury’s.
Den danske dagligvaregigant solgte i 2010 knap 200 britiske Netto-butikker, men ifølge Dansk Supermarked bliver de nye butikker helt anderledes. Ud over konkurrencedygtige priser og en nem og hurtig indkøbsoplevelse bliver kernen i det nye, britiske Netto-koncept friske fødevarer. Eksempelvis får de britiske Netto-butikker også ”Brødhuset”, som vi kender det herhjemme med frisk brød og wienerbrød hver dag.
Pilotprojektet kommer i første omgang til at omfatte 15 butikker, som forventes åbnet mod slutningen af 2015, men de første butikker slår allerede dørene op i det nordlige England senere på året. Hvis partnerskabet bliver en succes, er det planen, at konceptet rulles ud over hele Storbritannien.
En del af strategien
Ifølge Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank, er tilføjelsen af endnu et Netto-land en central del af Dansk Supermarkeds strategi om at fordoble omsætningen i Netto International.
- Partnerskabet med Sainsbury’s cementerer vores tidligere udmeldte strategi, som vi vil gennemføre ved også fremadrettet at udvide på vores eksisterende markeder, medvirke i nye projekter og indgå værdifulde partnerskaber med dygtige og anerkendte aktører i detailbranchen, siger han.
Planen er, at Sainsbury’s skal bidrage med essentiel viden og ekspertise inden for indkøb, kunder og det britiske marked. Og hos den engelske kæde giver samarbejdet en mulighed for at få adgang til attratktive discountmarked.
- Partnerskabet med Dansk Supermarked giver os en enestående mulighed for at få adgang til det voksende britiske discountmarked sammen med en partner, hvis ekspertise og værdier matcher vores. Hvis pilotprojektet bliver en succes, kan vi supplere vores øvrige forretning med langsigtet vækst i discountsektoren, siger Mike Coupe, der er tiltrædende CEO for Sainsbury’s.
Skal konkurrere med Aldi og Lidl
Discountsektoren i Storbritannien anslås at have en værdi på 10 milliarder britiske pund i årligt salg og ventes at fordoble sin værdi til cirka 20 milliarder britiske pund i løbet af de næste fem år.
Forleden kunne vi her på detailfolk.dk berette om Lidl og Aldi, der stormer frem på det britiske marked.
LÆS OGSÅ: Aldi og Lidl stormer frem i Storbritannien
Men både hos Dansk Supermarked og Sainsbury's er man enige om, at Nettos nye discountkoncept vil udgøre et spændende alternativ til de tyske discountere.
Det bliver Morten Møberg Nielsen, der kommer til at stå i spidsen for Netto UK. Han kommer fra en stilling som landedirektør for Netto Tyskland og kan dokumentere gode resultater efter 18 år i detailbranchen heraf 14 år hos Dansk Supermarked.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter