Dansk Supermarked går nye veje med kæmpe sats
Ved at opkøbe iværksættervirksomheden Iposen.dk går Dansk Supermarked efter at forandre markedet for kommunernes indkøb af dagligvarer. Købsprisen er hemmelig.
Dansk Supermarked indtager nu et helt nyt marked i kampen for at tjene flere penge. Således bliver den store detailhandelskoncern onlineleverandør til flere af landets kommuner efter at have opkøbt iværksættervirksomheden Iposen.dk.
Det oplyser de to parter.
Iposen.dk leverer dagligvarer for kommunerne til borgere, som ikke selv kan købe ind, og som derfor er visiteret af kommunen til at modtage hjælp til indkøb.
Koncerndirektør for E-commerce i Dansk Supermarked, Kenneth Nielsen, fortæller, at Dansk Supermarked træder ind på servicemarkedet med et mål om 'at skabe en gennemgribende forandring af et område, der i dag er præget af relativt få og mindre aktører'. Samtidig er markedet i dag kendetegnet ved en manglende gennemsigtighed i priserne, mener Dansk Supermarked.
- Vi vil skabe gennemsigtighed på et uigennemsigtigt marked. I samarbejde med kommunerne vil vi udvikle markedet og sikre, at alle borgere, uanset situation, har adgang til de samme tilbud og det samme sortiment. Det handler om ligestilling, siger Kenneth Nielsen i en pressemeddelelse.
Store planer
Dansk Supermarked vil udover øget konkurrence og bedre vilkår for visiterede borgere samtidig udvide tilbuddene til også at omfatte blandt andet daginstitutioner og skoler. På sigt kan de kommunale institutioner bestille varerne fleksibelt online og samtidig få adgang til de priser, der er gældende på det øvrige dagligvaremarked.
- Allerede i dag har mange kommunale institutioner et kontokort, som de bruger til indkøb i vores fysiske butikker. Fremover giver vi landets institutioner valgfriheden, så de selv kan bestemme, om de vil handle i butikkerne eller klare det online. Priserne vil være de samme, og det er nyt, siger koncerndirektør for E-commerce i Dansk Supermarked, Kenneth Nielsen.
LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked afslører salgstal
Coop ønsker ikke kamp
Hos Coop er der ingen planer om at tage kampen op på det offentlige marked for vareudbringning.
- Det er ikke et marked, der passer til vores formål. Vi er her i verden for at servicere og betjene vores 1,5 millioner medlemmer og kunder. Det har vi gjort i 150 år, og det vil vi fortsætte med, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, til Børsen.
Som detailfolk.dk skrev tirsdag, satser Irma-kæden mere på salg via nettet. Hidtil har Irmas online-butik, Irma.dk, kun leveret varer ud dagligt i Storkøbenhavn, regelmæssigt på Sjælland og til Aarhus og Odense. Men nu udvides distributionen til alle byer over hele Danmark, dog bortset fra øer, hvor der ikke er bro til.
LÆS MERE I: Irma åbner for varelevering i hele landet
Iposen.dk, som Dansk Supermarked nu har opkøbt, blev skabt af tre iværksættere i 2011. Sammen med virksomhedens øvrige medarbejdere følger de med Iposen.dk ind i Dansk Supermarked, hvor de skal fortsætte udviklingen af Iposen.dk.
Dansk Supermarkeds opkøb af Iposen.dk, der fortsætter under sit nuværende navn, er formelt gennemført. Af konkurrencemæssige hensyn oplyses købsprisen ikke.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter