Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dansk succeskæde lukker sin første butik

Foto: detailfolk.dk



Dansk succeskæde lukker sin første butik

Læs hele det store portræt af Lennart Lajboschitz, stifteren af Flying Tiger, som Detailfolk tidligere har bragt.

Friday den 23 October 2020 kl. 09:53 - Kilde: TV2 Lorry

En lille butik på Islands Brygge skulle vise sig at blive det første kapitel i et stykke dansk detailhistorie. Nu er den tom.

Flying Tiger har siden i sommer haft planer om at lukke en god håndfuld danske butikker, som ganske enkelt ikke har klaret sig godt nok.

En af den er kædens allerførste butik på Islands Brygge. Den er nu lukket ned for sidste gang efter 32 års tjeneste, skriver TV2 Lorry.

- Det er vemodigt, at den lukker, siger Lennart Lajboschitz til tv-stationen. Han er grundlægger af Flying Tiger, men er ikke længere en del af den daglige drift.

- Men det er to følelser, jeg sidder med – den første at det er vemodigt, og den anden er, at tingene går videre. Man kan ikke holde fast i det, der var. Man må også erkende at tingene må udvikle sig, siger han.

Fandt konceptet ved et tilfælde

Da butikken på Islands Brygge åbnede tilbage i 1988, var det under navnet Zebra. Først i 1995 - og to butikker senere - omdøbte Lennart Lajboschitz sin forretning til Tiger og fandt på det succesfulde koncept.

Det skete ved lidt af et tilfælde.

Lennart Lajboschitz’ svigerinde skulle passe butikkerne en sommer og kunne hun ikke huske alle priserne. Hun fik derfor besked på at tage 10 kroner for alt. Den beslutning fik salget til at skyde i vejret.

- Hun solgte for ti kroner stykket bedre af nogle af de varer, som vi normalt tog 6,95 kroner for i Zebra-butikker, har stifteren tidligere forklaret Detailfolk.dk. Han besluttede sig hurtigt for at satse på faste priser.

Tiger-navnet kom Lennart Lajboschitz’ dengang otte-årige datter Rebecca på. Og så var konceptet født.

- Hun sagde, at når vi allerede havde en Zebra, skulle vi også have en Tiger, og det rimede jo også lidt på, at alle varerne kostede ti kroner, sagde Lennart Lajboschitz.

Økonomiske vanskeligheder

Resten er historie, som man siger. Flying Tiger er blevet en stor kæde med næsten 1.000 butikker fordelt på 29 lande.

Men gennem flere år er bundlinjen hos Flying Tiger Copenhagen blevet mindre og mindre. Udviklingen kulminerede i sidste år med et underskud på over en halv milliard kroner.

I det seneste årsregnskab, som gælder for 2019, er der bedring at spore. Men tabet lyder stadig på godt 223 millioner.

- Efter flere år med succesfuld international ekspansion, hvor vi i perioder har åbnet en ny butik hver tredje dag, har vi i 2019 sat den offensive strategi på pause for at konsolidere forretningen og sætte fokus på indtjeningen, har Martin Jermiin udtalt i en kommentar til regnskabet.

- Den positive udvikling beviser, at vores indsats betaler dig. Årets resultat er derfor ikke kun tilfredsstillende, det giver også selvtillid fremover, lød det fra topchefen.

LÆS OGSÅ: Flying Tiger vil sælge stribevis af butikker

Læs hele artiklen på TV2 Lorry


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD