Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dansk Erhverv: Virksomheder skal passe på ved elevansættelser

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 26 July 2012 kl. 13:00 af: Freja Thorbech

Det kan koste virksomhederne dyrt, hvis de ikke ansætter elever på korrekt vis, advarer Dansk Erhverv.

Sommeren er højsæson for elevansættelser.

Dansk Erhverv kalder ansættelse og uddannelse af elever er en god investering for både virksomhed og elev, men advarer samtidig virksomhederne om at være påpasselige med kontrakterne. Virksomhederne skal sikre sig, at de ansætter elever på korrekt vis, da de ellers kan blive mødt med store erstatningskrav efterfølgende.

Det skriver erhvervsorganisationen i en pressemeddelse. 

- Først og fremmest skal virksomheden være godkendt som uddannelsessted til den elevuddannelse og det speciale, som virksomheden vil uddanne elever inden for. Virksomheden og eleven skal desuden indgå en skriftlig uddannelsesaftale, fortæller Peter Steentoft, advokat i Dansk Erhverv.

Dyrt at fejle

Det kan blive en dyr affære, hvis uddannelsesaftalen ikke indeholder alt hvad den skal.

- Det er en god idé at bruge lidt tid på aftalen, dels for at sikre at der er enighed om, hvad der er aftalt, dels fordi virksomheder i en række sager er kommet til at betale helt op til 10.000 kroner for mangler ved uddannelsesaftalerne, forklarer Peter Steentoft i pressemeddelelsen.

De første tre måneder af praktikperioden er gensidig prøvetid, hvor både eleven og arbejdsgiveren uden varsel og uden angivelse af grund ensidigt kan ophæve uddannelsesaftalen.

- Når prøvetiden først er overstået, vil det være meget svært at opsige eleven. Kun hvis begge parter er enige, kan man ophæve uddannelsesaftalen. Ellers kræver det, at en af parterne misligholder sine forpligtelser i væsentlig grad. Der skal altså ganske meget til, for at en part kan ophæve en uddannelsesaftale, og gør man det alligevel, kan det koste virksomheden dyrt, understreger Peter Steentoft.

I en konkret sag kom en virksomhed til at betale knap 67.000 kroner i erstatning og godtgørelse ud over efterbetaling for manglende løn.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD