Dagrofa vinder markedsandele - men millionerne fosser stadig ud
DAGROFA
Koncernen består af butikskæderne MENY, SPAR, Min Købmand, Let-Køb samt Dagrofa Foodservice og Dagrofa Logistik.
Omsætning
2020: 17,4 mia. kr.
2019: 17,1
2018: 17,4
Driftsresultat (EBITDA)
2020: 236 mio. kr.
2019: 200
2018: 113
Resultat før skat
2020: -96 mio. kr.
2019: -122
2018: -593
Kilde: Dagrofa
Coronakrisen deler Dagrofa i to: Dagligvarekæderne har kronede dage, mens det gør ekstraordinært ondt andre steder i koncernen.
Købmandskoncernen Dagrofa må stadig se langt efter sorte tal på bundlinjen, selvom årsregnskabet for 2020 gemmer på flere gode historier.
For første gang i flere år har Dagrofa tabt mindre end 100 millioner kroner - underskuddet lyder på 96 millioner kroner før skat - og samtidig vokser den samlede omsætning til 17,4 milliarder.
- Vi har opnået et meget godt resultat i detail, og vundet markedsandele, blandt andet ved for første gang siden 2015 at sikre organisk vækst i butiksnettet med flere nyåbnede butikker, end vi har lukket, siger koncernchef i Dagrofa, Tomas Pietrangeli.
Under coronakrisen er markedet for dagligvarer vokset med otte procent, men i samme periode har Dagrofa oplevet en vækst på 10 procent.
Fremgangen er sket på trods hårde tider for Dagrofa Foodservice, som trækker det samlede regnskab ned, understreger koncernchef Tomas Pietrangeli.
- Det gør naturligvis ekstraordinært ondt på Dagrofa Foodservice, at restauranter, caféer, hoteller og kantiner var lukket ned en stor del af året, men organisationen har alligevel formået at omstille sig løbende og vundet flere store kontrakter trods COVID-19-pandemien, siger han.
Har en opdateret strategi på vej
Gennem flere år har Dagrofa arbejdet med strategien #StærkereSammen, hvor det erklærede mål var at gøre købmandskoncernen til en rentabel forretning ved udgangen af 2021.
Trods årets underskud bliver der ikke pillet ved den målsætning.
- Resultatet i 2020 var forventet, og vi følger planen på trods af den negative påvirkning fra COVID-19 på foodservicesektoren. 2020-resultatet er drevet af øget omsætning og indtjening i detail samt effektiviseringer, og forhåbentlig kan vi også snart øge aktiviteten i Dagrofa Foodservice i takt med, at samfundet gradvist åbner mere op, siger Tomas Pietrangeli.
I 2021 vil Dagrofa formulere en ny strategi for 2022-2024, der skal sikre et sundt og bæredygtigt Dagrofa.
- Vi er kommet langt med vores ”StærkereSammen”-strategi i hele koncernen. Nu går vi en spændende fremtid i møde, hvor vi skal være endnu mere offensive, og det arbejde ser jeg frem til at gå i gang med sammen med resten af koncernen, siger Tomas Pietrangeli.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter