Dagrofa: Varegruppe trodser de pressede markedsforhold
Selvom forbrugerne har været udfordrede af inflation, steg salget af økologiske varer i 2022, lyder det fra Dagrofa.
Kunderne har haft mindre plads i budgettet end sædvanligt på grund af inflation og stigende energipriser. Det er gået ud over salget af økologiske varer, viser analyser fra Økologiske Landsforbund og analysefirmaet Kauza.
Men hos Dagrofa er udviklingen gået den modsatte vej. Her er det samlede salg af økologiske varer steget med 7 procent i 2023, skriver fødevarekoncernen i en pressemeddelelse.
Stigningen er dog lidt under målsætningen om en vækst på 10 procent om året fra 2021 til 2024.
For at styrke det økologiske salg har Dagrofa valgt at satse på et af koncernens egne mærker, Grøn Balance.
- Vi har i de seneste år arbejdet med at forbedre og synliggøre Grøn Balance mærket, og det har kunderne også kvitteret for. I dag ligger Grøn Balances omsætningsindeks 2,2 procent højere end for et år siden, skriver private label-chef, Steffen Winther.
Lige nu skubber markedet kunderne yderligere hen mod egne mærker frem for mærkevarerne, forklarer den kommercielle direktør i Meny, Jesper Gottschalk Bjerring.
- Grøn Balance repræsenterer mange af de værdier, forbrugerne efterspørger, og som vi i Meny gerne vil imødekomme og fremme. Derfor gør vi nu en ekstra indsats for at synliggøre Grøn Balance, siger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter