Dagligvarebutik på nettet taber millioner under coronakrisen
OSUMA
Ry-Logistik ApS
Bruttoresultat
2020: 126.093
2019: -4.215.806
Årets resultat
2020: -2.346.110
2019: -4.128.854
Osuma ApS
Bruttofortjeneste
2020: 1.987.159
2019: 4.848.322
Årets resultat
2020: -2.517.550
2019: -283.160
Kilde: Ry-Logistik ApS, Årsrapport for 2020 / Osuma ApS, Årsrapport for 2020
Trods større efterspørgsel på dagligvarer tjener dansk supermarked på nettet stadig ikke penge. Men ledelsen tror på fremtiden.
Coronakrisen har givet vind i sejlene hos danske supermarkeder. Se blot på det seneste rekordregnskab fra Salling Group og de gode økonomiske takter i Nemlig.com, som har fremlagt det første overskud på driften nogensinde.
En af de mindre konkurrenter til Nemlig.com - onlinesupermarkedet Osuma - har også mærket den stigende efterspørgsel på dagligvarer. Det har bare ikke været nok til at holde de røde tal for døren, viser årsregnskabet.
Selskabet Ry-Logistik A/S, som står for transporten af dagligvarerne, må indkassere et underskud på 2,3 millioner kroner for regnskabsåret 2020.
I datterselskabet Osuma ApS, hvor selve netbutikken hører under, lyder tabet på 2,5 millioner kroner.
- 2020 kom også for Osuma ApS til at handle om corona-epidemien, skriver ledelsen i årsrapporten for Osuma ApS.
- Vi oplevede en enorm vækst på kort tid på såvel trafik som på omsætning i privatsegmentet, da landet blev lukket ned i marts. Der skulle hurtigt findes løsninger af en helt anden karakter, end hvad der var planlagt, skriver ledelsen.
Sideløbende kostede nedlukningen af institutioner og arbejdspladser en del omsætning blandt kunderne i erhvervslivet og i den kommunale sektor.
Tror på fremtiden
Netsupermarkedet Osuma er ejet af Brugsforeningen Tryk, der også driver flere fysiske supermarkeder som en del af Coop-koncernen.
Varerne i Osuma.dk kommer fra Kvickly- og Superbrugsen, hvor kundernes ordrer bliver pakket i udvalgte butikker landet over. Gennem en nyindgået aftale bliver forretningsmodellen nu justeret.
- Vi lykkedes i 2020 med omlægningen til en ny samarbejdsmodel med pakkebutikkerne. En model, hvor Osuma ApS primært fungerer som en online service, mens pakkebutikkerne sørger for pakning og levering i nærområdet, skriver Osuma ApS i årsrapporten.
- En valgfrihed for butikkerne i relation til områder og segmenter har kostet en nedgang i omsætningen, som forventet. Modellen betyder et koncentreret e-com fokus hos Osuma ApS samt et bedre dækningsbidrag.
Selvom forretningen indtil videre har haft svært ved at løbe rigtig rundt, så har ledelsen ikke mistet troen på fremtiden. Det skyldes blandt andet den nye aftale med pakkebutikkerne.
- Markedet for online dagligvarehandel er i vækst og vi finder det sandsynligt, at Osuma ApS også fremover vil spille en væsentlig rolle i den udvikling - alene eller sammen med andre aktører, skriver ledelsen.
LÆS OGSÅ: Per Bank efter rekordregnskab fra Salling Group: - Vi har været heldige
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Nemlig svarer igen: - Vi er udsat for den vildeste smædekampagne
Dyst i kommentarsporet: Salling Group og Coop sender stikpiller til hinanden
Føtex står nu klar med et supermarked på nettet
Studie nedtoner smitterisiko i supermarkederne
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter