Cykelhandler dømt efter ulykke
En cykelhandler og en importør er i landsretten blevet dømt ansvarlige for en cykelulykke. Begge havde et produktansvar, slog retten fast.
Et sjællandsk firma, der importerer cykeldele, og en cykelhandler fra Vejle, er af Vestre Landsret blevet gjort ansvarlig for en cykelulykke ved Kolding i 2006.
Landsretten er enig med byretten i, at både importøren og cykelhandleren har et produktansvar overfor kunden, men da det nav på baghjulet, der var årsag til ulykken, er et samlet hele, er det importøren, der skal betale for cykelhandleren.
18. september 2006 var kunden ude at køre på sin spritnye cykel. Han var en erfaren motionscyklist og på et tidspunkt skulle han forcere en stejl bakke ved Hylkedal.
Han rejste sig i pedalerne og trådte til, men pludselig "takkede" kæden over. Han fik overbalance, styrtede og kom til skade.
Cyklen blev sendt til reparation, og kunden fik besked om, at det var en såkaldt medbringerring i det bageste nav, der var defekt.
Medbringerringen skal sørge for, at gearet går i hak, når man træder i pedalerne. Han krævede erstatning, idet han mente, at importør og forhandler havde et ansvar for, at produktet var i orden.
Importør har erkendt fejlen
Den amerikanske producent, American Classic, udsendte allerede i 2005 en pressemeddelelse, hvor man tilbagekaldte alle nav med et bestemt serienummer, fordi medbringerringen kunne medføre uheld.
Men kunden fik altså et nav med den gamle type medbringerring. Importøren har i landsretten erkendt, at han har fejlen, og han dømmes da også til at betale hele regningen.
Forhandleren ville frifindes for produktansvar, da han mener, at han får færdige dele, som han blot sætter sammen.
Men det blev han ikke. Da han samler cyklen, har han ansvar for det færdige produkt, men da navet er en samlet helhed, har importøren produktansvar for denne del.
Erstatningen er endnu ikke opgjort.
/ritzau/
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter