Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Coop vinder navnestrid mod international gigant

Foto: morguefile.com



Thursday den 7 May 2015 kl. 05:40

En strid om ligheden af to produktnavne har nu fået sit endeligt. Unilever har tabt sagen mod Coop Danmark i Sø- og Handelsretten.

Bio-Tex og D’or-Tex.

Det er de to navne, som den internationale gigant Unilever og danske Coop har været uenige om. Sidstenævnte er et vaskemiddel, som Coop introducerede i sine butikker i efteråret 2014. Unilever, der ejer varemærket Bio-Tex, mener, at navn og design på emballagen ligger for tæt op af Bio-Tex' og ville have retten til at nedlægge et forbud mod Coops brug af det.

Nu har Sø- og Handelsretten så sat punktum i sagen, og det er Coop, der kan gå sejrrigt ud af navnestriden. Retten har nemlig fundet, at navnet ikke ligger for tæt op af Bio-Tex.

I dommen lyder det blandt andet, at:

- det ikke er sandsynliggjort, at der foreligger en risiko for forveksling mellem de to varemærker, herunder at det antages, at der er en forbindelse mellem dem. Heller ikke når henses til den øgede beskyttelse, som tilkommer Bio-Tex som velkendt. Retten finder det på samme baggrund ikke sandsynliggjort, at der ved anvendelse af mærket D'or-Tex sker snyltning eller utilbørlig udnyttelse af Bio-Tex’ særpræg og renommé.

Et udtryk for vaskepulverbranchens fællessprog

Unilever ville også have retten til at forholde sig til emballagen på begge vaskemidler med henvisning til, at de er lavet i de samme farvenuancer og indeholder nogle af de samme elementer. Heller ikke det, var retten dog enig i.

- Efter en samlet vurdering finder retten herefter, at de gennemgående elementer i de to produkters emballage er udtryk for en del af det branchemæssige fællessprog, som Bio-tex ikke kan hævde eneret til, heller ikke selv om man henser til, at D’or-tex ligesom Bio-tex bruger samme farver, rød og grøn, for samme produkter. Retten finder det således ikke sandsynliggjort, at D’or-tex ved sin anvendelse af den omhandlede emballage krænker Unilevers rettigheder, lyder det i dommen.

Hos Coop er man glad for dommen.

- Det er en sejr for den frie konkurrence og dermed for forbrugerne. For det betyder, at vi kan tilbyde en vare, der udover at have de samme vaskeegenskaber som mærkevaren, er miljømærket og billigere, siger juridisk direktør i Coop, Per Sjøqvist, i en udtalelse.

Unilever N.V. og Unilever Danmark A/S har nu 14 dage til at betale 25.000 kroner til dækning af sagsomkostningerne.

LÆS OGSÅ: Netto i sexet navnesag



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD