Coop vinder navnestrid mod international gigant
En strid om ligheden af to produktnavne har nu fået sit endeligt. Unilever har tabt sagen mod Coop Danmark i Sø- og Handelsretten.
Bio-Tex og D’or-Tex.
Det er de to navne, som den internationale gigant Unilever og danske Coop har været uenige om. Sidstenævnte er et vaskemiddel, som Coop introducerede i sine butikker i efteråret 2014. Unilever, der ejer varemærket Bio-Tex, mener, at navn og design på emballagen ligger for tæt op af Bio-Tex' og ville have retten til at nedlægge et forbud mod Coops brug af det.
Nu har Sø- og Handelsretten så sat punktum i sagen, og det er Coop, der kan gå sejrrigt ud af navnestriden. Retten har nemlig fundet, at navnet ikke ligger for tæt op af Bio-Tex.
I dommen lyder det blandt andet, at:
- det ikke er sandsynliggjort, at der foreligger en risiko for forveksling mellem de to varemærker, herunder at det antages, at der er en forbindelse mellem dem. Heller ikke når henses til den øgede beskyttelse, som tilkommer Bio-Tex som velkendt. Retten finder det på samme baggrund ikke sandsynliggjort, at der ved anvendelse af mærket D'or-Tex sker snyltning eller utilbørlig udnyttelse af Bio-Tex’ særpræg og renommé.
Et udtryk for vaskepulverbranchens fællessprog
Unilever ville også have retten til at forholde sig til emballagen på begge vaskemidler med henvisning til, at de er lavet i de samme farvenuancer og indeholder nogle af de samme elementer. Heller ikke det, var retten dog enig i.
- Efter en samlet vurdering finder retten herefter, at de gennemgående elementer i de to produkters emballage er udtryk for en del af det branchemæssige fællessprog, som Bio-tex ikke kan hævde eneret til, heller ikke selv om man henser til, at D’or-tex ligesom Bio-tex bruger samme farver, rød og grøn, for samme produkter. Retten finder det således ikke sandsynliggjort, at D’or-tex ved sin anvendelse af den omhandlede emballage krænker Unilevers rettigheder, lyder det i dommen.
Hos Coop er man glad for dommen.
- Det er en sejr for den frie konkurrence og dermed for forbrugerne. For det betyder, at vi kan tilbyde en vare, der udover at have de samme vaskeegenskaber som mærkevaren, er miljømærket og billigere, siger juridisk direktør i Coop, Per Sjøqvist, i en udtalelse.
Unilever N.V. og Unilever Danmark A/S har nu 14 dage til at betale 25.000 kroner til dækning af sagsomkostningerne.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter