Coop: Varer for milliarder af kroner skal være danske
Flere af varerne fra Coops egne mærker skal komme fra hjemlige producenter. Koncerndirektøren regner med at flytte rundt på milliarder.
Dagligvarekoncernen Coop har besluttet at udbyde produktionen af sine egne varer, der blandt andet sælges under mærkerne Änglamark, Coop og X-tra, til danske producenter.
Den første aftale er allerede i hus. Produktion af Änglamark havregryn bliver nu flyttet fra Letland til Danmark, hvor Valsemøllerne fremover skal producere de økologiske gryn for Coop.
- Vi er parate til at betale lidt mere for danske varer, og vi tror, at det kan flytte produktion af varer til en samlet værdi på op til 5 milliarder kr. over de kommende tre år, siger Jens Visholm i en pressemeddelelse. Han er koncerndirektør i Coop.
- Det kræver, at danske producenter er konkurrencedygtige, for prisen er stadig vigtig, men vi tror, at det kan være en vigtig håndsrækning, siger han.
Idéer fra kunderne
Idéen om at tilgodese danske producenter kommer fra et større projekt , hvor medlemmer og kunder har været med til lægge en plan for, hvordan Coop kan være med til at “genstarte Danmark.”
Med annoncer i dagblade og på sociale medier er danskerne blevet inviteret til at komme med deres bud. Det har resulteret i flere tusinde tilbagemeldinger.
Et af de områder, kunderne kommer til at møde først, er en øget indsats for danske varer.
- Vi har lært meget af coronakrisen. De erfaringer vil vi nu gøre til konkrete handlinger, som vi ved, at danskerne efterspørger i højere grad nu end før krisen, siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.
Mere støtte til danske varer
Derudover sætter Coop gang i en række andre tiltag, der skal være med til at hjælpe danske producenter. Her er planen:
- Mærkning af varer fra Danmark, så det bliver nemmere for kunderne at finde de danske varer i butikkerne.
- Markedsføring øges med kampagner i alle fem kæder – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma for danske og lokale produkter.
- Coop Crowdfunding åbner permanent salgskanal for de mindste producenter og bistår med finansiering.
- Irma hjælper små fødevare-iværksættere med markedsføring og direkte salg af deres varer.
LÆS OGSÅ: Alle kæder i Coop giver overskud - på nær en enkelt
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter