Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Coop sætter tal på det dårligste år nogensinde





Thursday den 20 April 2023 kl. 11:45 af: Kristian Holgersen

Som ventet kommer Coop ud af 2022 med et bemærkelsesværdigt stort underskud. Det skyldes især tre ting.

Bundlinjen styrtdykker hos Coop Danmark.

I årsregnskabet for 2022 lyder underskuddet på hele 628 millioner kroner, og det er en opsigtsvækkende tilbagegang i forhold til året før, hvor Coop kunne sætte dobbeltstreg under et solidt plus på 585 millioner kroner.

Omsætningen lyder på 46,9 milliarder kroner - en stigning på knap 2 procent.

Coop Danmark peger selv på tre årsager til det markante underskud: Store investeringer i udrulningen af Coop 365discount og den nye it-platform Coo One har kostet mange penge, mens den faldende forbrugertillid og prisforhøjelser hos leverandørerne også trækker ned.

- Det er et utilfredsstillende resultat, som kommer efter en række gode år. Men 2022 var samtidig året, hvor vi accelererede investeringerne i vores strategi, Fremtidens Coop, der vil transformere Coop og sikre et enkelt, effektivt og vindende Coop med færre men stærkere kæder, siger bestyrelsesformand Lasse Bolander.

Forventer vækst

Den adm. direktør i Coop, Kræn Østergård Nielsen, forventer fremgang i 2023, selvom den lave forbrugertillid stadig vil påvirke koncernen.

- Med store investeringer i de tre kæder, med en topmoderne IT-platform udrullet til alle vareområder og butikker, de stærkeste egne varemærker og en offensiv satsning på ansvarlighed vil vi i de kommende år blive endnu mere attraktive for kunderne, og dermed igen vokse og vinde markedsandele, siger han.

Blandt andet glæder direktøren sig over den gode udvikling for Coop 365discount.

- Vi har haft en vækst i sammenlignelige butikker på 18 procent i 365 i 2022, langt over discountmarkedet som helhed, siger Kræn Østergård Nielsen

- Med sejre og topplaceringer i en lang række pris-test, kan vi konstatere, at vi har fået et langt bedre pris-image, hvilket er afgørende i discount. Så vi har et godt udgangspunkt for næste fase, hvor målet er at forsætte den høje vækst i vores omsætning og markedsandel i discount med vores grønne kæde, siger han.


COOP: DE PRIMÆRE ÅRSAGER TIL ÅRETS NEGATIVE RESULTAT

Investeringer i Coop 365discount, og den nye IT-platform Coop One

Der er investeret 750 mio. kr. i pris-, konverterings- og udrulningsomkostninger i forbindelse med etableringen af 250 nye 365discount-butikker og medfølgende lukning af Fakta.

Fakta A/S realiserede et årsresultat på -651 mio. kr.

Den nye SAP-platform, Coop One, har været en milliard-invistering. De sidste vareområder blevet rullet ud i 2022, og systemet fungerer og vil give betydelige gevinster de kommende år.

En faldende forbrugertillid 

Høj inflation og krigen i Ukraine har medført en markant ændring i kundernes indkøbsvaner, så der er blevet købt mindre og billigere, hvilket har ramt hele markedet og specielt Coops supermarkeder.

Højere priser

Samtidig er det ikke lykkes at få de mange prisforhøjelser fra leverandørerne hjem i fuldt omfang på forbrugerpriserne, hvorfor der er realiseret en væsentlig lavere avance.

Kilde: Coop


LÆS OGSÅ: Landsråd i Coop skal stemme om udløbsdato på formandsposten



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD