Coop og Lidl griber ind over for omdiskuteret kampagne
En lang række dagligvarebutikker dropper klimamærker fra Danish Crown. Kampagnen er ikke retvisende, lyder det fra Coop.
I Coop og Lidl sætter de nu en stopper for små, lyserøde mærker med teksten Klimakontrolleret gris, som Danish Crown har gjort brug af. Det skriver Børsen.
Mærkerne er en del af en stor kampagne fra Danish Crown, som fra flere sider bliver beskyldt for at vildlede forbrugerne. Organisationen Greenpeace har i den forbindelse sendt en klage til Forbrugerombudsmanden.
- Vi er glade for forbedringer af klimaaftrykket hos vores leverandører, men vi synes ikke, at den kampagne er retvisende over for forbrugerne, siger csr-chefen i Coop, Thomas Roland, til Børsen.
- Er det kød, vi får fra Danish Crown, bedre end det, vi får fra andre leverandører? Det har Danish Crown ikke kunnet dokumentere. Og så er der jo ikke nogen klimafordel i det, siger han.
Blandt de kritiske ryster er også Klimabevægelsen i Danmark, Den Grønne Studenterbevægelse og Dansk Vegetarisk Forening, som har sendt en stævning afsted mod Danish Crown. Men slagterigiganten har afvist at have gjort noget galt.
- Vi er helt klart af den opfattelse, at vores Klimakontrollerede gris ikke er i strid med nogen markedsføringslov. Vi vildleder ikke. Klimakontrolleret gris hviler på det program, som samtlige 1600 griseproducenter har stemplet ind i, med at vi skal reducere vores co2-aftryk med 50 pct. inden 2030, har Astrid Gade Nielsen sagt til Landbrugsavisen. Hun er kommunikationsdirektør i Danish Crown.
LÆS OGSÅ: Netto tester ny mærkning som de første: - Det er komplekst
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter