Coop i største leder-satsning nogensinde
Coop poster et tocifret millionbeløb i et udviklingsprojekt til alle kædens 3800 ledere på tværs af organisationen.
Coop satser på, at bedre ledelse kan styrke kæden på et presset detailmarked.
Derfor poster detailkæden nu et tocifret millionbeløb i et toårigt udviklingsprojekt for ledere, der er kædens største satsning på området nogensinde.
- Vi har også frem til nu arbejdet med vores ledelse, men, som mange andre virksomheder, ikke særligt målrettet. Derfor har vi erkendt, at der ligger et uforløst potentiale i Coop. Vi kan simpelthen skabe tydeligere retning og et langt større engagement og bedre trivsel blandt medarbejderne gennem bedre ledelse. Dermed bliver vi også mere effektive, siger Elise Brøchner, der er koncerndirektør i Coop.
Alle ledere deltagere
Det er alle detailkædens 3800 ledere lige fra souschefer i grøntafdelinger, slagtere, butiks- og varehuschefer til koncernledere, der skal deltage i udviklingsforløbet, der bliver kaldt Ledelsesbølgen. Forløbet skal gøre lederne i alle Coops forskellige kæder i stand til at målrette og modernisere forretningen med udgangspunkt i de nyeste ledelsesværkstøjer.
LÆS OGSÅ: Sådan klæder Coop fremtidens detail-ledere på
- Jeg tror i høj grad, at man kan mobilisere hele organisationen gennem ledelse. 40 procent af vores forretning er mennesker, og ledelse er den eneste måde, man kan løfte en forretning som vores på, siger Elise Brøchner.
Det er Detaildivisionen i Grenaa, der står for uddannelsen af af størstedelen af Coops ledere. Her tror afdelingsleder Allan Sørensen, at Coops satsning vil have stor gennemslagskraft.
- Det er omfanget af Coops Ledelsesbølge, der gør det til noget særligt. De forsøger at ramme alle ledere på tværs i organisationen, og det er vigtigt. Detailhandlen kan ikke blive ved med at spare sig til bedre drift, siger han til detailfolk.dk.
Allan Sørensen er sikker på, at Coops ledelsessatsning vil gavne såvel medarbejdere, som driften og kunderne.
- De bliver bedre til at lave ledelse gennem hele koncernen, og dermed kan de nemmere få lavet den vigtige værditilvækst til gavn for deres drift og deres kunder, siger han.
Skal gavne på bundlinjen
I Coop håber man også, at den store satsning på sigt vil give resultat på bundlinjen og forbedre kædens omdømme.
- Vi ved, at der er en sammenhæng mellem kundernes loyalitet og indkøbsoplevelser på den ene side og deres oplevelse af overskud og engagement hos medarbejderne på den anden side. Det er blandt andet en af hemmelighederne bag Irmas succes. Så det er helt åbenlyst, at det er penge værd at gå efter bedre ledelse, siger Elise Brøchner.
Coop omsatte i 2012 for 48,8 milliarder kroner. Kæden har 1200 butikker i Danmark og 36.000 medarbejdere.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter