Convenience-bølgen rammer slagterbutikker
Salget af nemme måltidsløsninger stiger markant hos landsdækkende slagterkæde, der endnu ikke kan se enden på convenience-bølgen.
Traditionelle varer som bøffer og koteletter er ikke det eneste, kunderne vil have med hjem fra deres lokale slagter. Som i resten af dagligvarebranchen er efterspørgslen på hurtige og nemme måltider på hastig fremmarch.
Hos Mad med mere, der er Danske Slagtermestres egen kæde, er salget af convenience-varer steget med 51 procent gennem de sidste tre år. Samtidig er sortimentet vokset, skriver slagterkæden i en pressemeddelelse.
- Conveniencedelen i butikkerne har taget helt vildt fart i de seneste tre år, og intet peger på, at den aftager igen. Efterspørgslen kommer både fra børnefamilier, der vil spare tid, og fra pensionister, der blot vil have et frisklavet måltid, siger Martin Poulsen, slager, kok og chef for innovation i Mad med mere.
Følger med supermarkederne
De store supermarkedskæder har længe fokuseret på convenienceprodukter, ligesom 7-Eleven har succes med hurtige måltids-koncepter. Nu følger specialbutikkerne altså trop.
- På det danske marked er det nyt, at specialbutikkerne satser helhjertet på convenience. Specialforretningerne har den fordel, at de både kan lette madlavningsprocessen og samtidig levere mad af en anden kvalitet, siger Camilla Birch i pressemeddelelsen. Hun rådgiver om fødevaretrends hos Birch & Birch.
- Derudover er færdigretterne lavet lokalt af menneskene bag disken og ikke i et stort industrikøkken. Den nærhed og autenticitet vil folk gerne betale for, fortsætter hun.
Mad med mere har 43 selvstændige slagterbutikker i hele landet.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter