Bæredygtighedsbølgen rammer nu også kundekort
Fokus på miljøvenlige løsninger i detailhandlen øger nu også efterspørgslen på mere bæredygtige plastikkort til kundeklubkort og gavekort.
Kravet om bæredygtighed i detailbranchen stiger voldsomt i øjeblikket. Hvor det hidtil primært har været madspild, plastikposer og indpakning, der har været i søgelyset, er turen nu kommet til de millioner af plastikkort, der årligt benyttes til kundekort og gavekort i butikkerne.
Det mærker man hos virksomheden Logocard, der er specialiseret i produktionen af alle typer kort.
Ikke noget nyt
Selv om kravet om mere grønne produktionsmetoder og mindre brug af plastik har øget kortproducenternes indsats og udvikling på området, er muligheden for at vælge mere miljørigtige plastikkort ikke noget nyt.
- Grønne kortløsninger er som sådan ikke noget nyt på markedet, men stigningen i forbrugernes efterspørgsel, og dermed vores kunders, er bestemt øget som følge af fokus på plastaffald i havet og naturen, forklarer Mette Christian Jacobsen. Hun er stifter og direktør i virksomheden Logocard, der leverer kortløsninger til blandt andet detail- og hotelbranchen.
- Som en ansvarlig producent arbejder vi for at opnå grønnere produkter. Vi opfordrer altid vores kunder til at se på kortenes livscyklus - herunder produktionsprocesser, materialevalg såvel som slutprodukters levetid, mere end bare sætte fokus på et bestemt materiale, fortsætter hun.
Mange faktorer
Der findes flere nedbrydelige kortmuligheder på markedet, men ifølge Mette Christian Jacobsen er der mange faktorer, der skal indtænkes i den samlede produktion.
Hun fremhæver også, at Logocard kombinerer brugen af miljønedbrydelige materialer med vandløse trykprocesser, der reducerer emissionerne, som er skadelige stoffer der frigives i atmosfæren.
25 procent stigning
Den øgede miljøbevidsthed hos forbrugerne har betydet en markant stigning i kædernes efterspørgsel efter grønne plastikkort.
- I 2019 oplevede vi, at 25 procent af vores produktion skiftede fra standard PVC til vores ISO certificerede Eco-Degradable kortløsninger. Vi har sat et mål om at øge dette til mindst 50 procent inden udgangen af 2020, forklarer Mette Christian Jacobsen, der understreger, at Eco-Degradable kort fungerer lige så godt som de konventionelle kort.
Kundelisten hos Logocard tæller en række danske kæder, herunder Coop, der igennem mange år har haft fokus på miljørigtige kort, som der er indtil nu er indkøbt mere end fire millioner af.
LÆS OGSÅ: Forbrugere belønner bæredygtige brands
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter