Branceforening: De nytænkende bagere overlever
Mange bagere er forsvundet fra landkortet i de senere år. Godt brød er ikke længere nok, lyder det.
Fra 2005 til 2018 er antallet af danske bagerbutikker faldet fra 1.200 til 755, viser tal fra brancheforeningen Bager- og Konditormestre (BKD).
Ifølge John Jønsson, der er direktør i BKD, skyldes lukningerne blandt andet, at nogle bagermestre har manglet evnerne til at udvikle forretningen.
- Tendensen har været den samme i mange år. De bagermestre, der sidder på hænderne, lukker, siger han i en pressemeddelelse.
- De, der udvikler sortimentet og salgskanalerne samt gentænker den traditionelle bagerforretning, overlever. Bagermesteren skal se sig selv som iværksætter og skal have evner som købmand og personalechef uden at glemme det gode håndværk, siger han.
Fra bager til businessmand
Bagerkæden KonditorBager fusionerede i 2012 med konkurrenten Bavinchi. Den frivillige kæde tæller i dag 57 forretninger.
I samme periode er omsætningen i det fælles kædeselskab, KonditorBager A/S, steget markant. Det skyldes blandt andet en mesteruddannelse for bager- og konditorbranchen, som alle kædens bagermestre skal igennem.
Her lærer de om ledelse, administration, salgskanaler og markedsføring.
- Vores efteruddannede bagere er blevet bedre til at udvikle nye koncepter og ikke mindst til at fortælle den gode historie om brødet, kagerne og håndværket, siger Morten Lapholm, direktør i KonditorBager.
- Det giver udslag i højere omsætning og gladere medarbejdere. I dag kan man ikke bare bage brød, lægge det i ruden og vente på, at kunderne kommer af sig selv, siger han.
Hjælper med idéer
I tillæg til uddannelsen har KonditorBager to kørende erhvervskonsulenter, der besøger bagerbutikkerne og hjælper med at optimere forretningen.
- Vi hjælper med at åbne bagermestrenes øjne for nye forretningsideer, siger Morten Lapholm.
- Det varierer meget, hvilke tiltag der er effektive, alt efter om bagerbutikken ligger i Brønderslev eller på Amager. Det kan være alt fra nye produktgrupper, etablering af faste aftaler med lokale hoteller og kantiner eller etablering af et cafeområde, siger han.
LÆS OGSÅ: Bagerkæde er tilbage i plus: Ikke fuldt tilfredsstillende
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter