Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Bogbranchen vil have faste bogpriser

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 15 January 2013 kl. 10:06 af: Simone Hansen

Skal der sættes faste priser på bøger? Det mener store dele af bogbranchen efter et sløjt julesalg og ekstremt små avancer, men hvad siger politikerne?

Fem til ti kroner i avance. Så lidt tjente de fleste af landets boghandlere på årets helt store boghit 'Marco Effekten' af Jussi Adler Olsen. Og fra en af landets største boghandlerkæder Arnold Busck melder man om dårligt julesalg. 

- Det var ikke en god julehandel. Bestsellernes andel af det samlede salg er steget, men fortjenesten er blevet væsentligt mindre, fordi priskonkurrencen er skærpet, og det er en meget uheldig kombination. Hvis man sælger det samme antal titler, men tjener betydeligt mindre pr. bog, så siger det sig selv, at det ikke er en god julehandel, siger direktør hos boghandlerkæden Helle Busck Fensvig til Berlingske. 

Bogbranchen efterlyser faste priser

Ifølge Jyllands-Posten har 20 boghandlere måtte dreje nøglen om i 2012 på grund af dårlig omsætning, og derfor efterlyser Boghandlerforeningen og flere forlag politisk indgriben.

Hos forlaget Lindhardt og Ringhof har direktøren Lars Boesgaard skrevet et brev til Christiansborgs kulturpolitikere, hvor han beder om hjælp. 

- Hvis ikke vi handler nu, risikerer vi at få en mærkbart fattigere bogkultur i Danmark. Vi vil opleve, at kun de største byer stadig har en fysisk boglade. Langt de fleste danske forfattere vil ikke længere kunne skabe en fornuftig indtægt ved at skrive. Og store internationale netboghandlere vil operere i Danmark og have udkonkurreret danske alternativer med massiv marketing og smarte gadgets, der selvfølgelig kun gør det muligt at handle i deres egen butik, skriver Lars Boesgaard og peger, ifølge Business.dk på en karensperiode, der skal sikre faste bogpriser i tre til fire måneder efter udgivelsen, som løsningen. 

Supermarkeder og netbutikker

Det er især stigende konkurrence fra supermarkederne og onlinebutikker, der har sat de traditionelle boghandlere til vægs. Hos både Arnold Busck og Boghandlerforeningen er man enig i, at der skal regulering til, for at sikre bogbranchen.

- Butikkerne overlever kun, hvis vi får stoppet den ødelæggende konkurrence på salg af bestsellere.
Vi skal have stoppet centraliseringen af salget, siger formand for Boghandlerforeningen  For Olaf Winsløw til Jyllands-Posten og tilføjer: 

- Genindførelsen af faste priser er en mulighed, men vi har ikke lagt os fast på noget endnu. Sikkert er det imidlertid, at vi har brug for en ny boglov, hvis de fysiske boglader ikke skal forsvinde helt. Der konkurreres alt for meget på prisen i øjeblikket. 

Helle Busck støtter ligeledes op om karenperioden, alternativt foreslår hun nedsat moms eller sortimentstøtte, skriver Berlingske. 

Møder politisk modstand

Men nødråbet høres kun få steder på Christiansborgs gange. 

- Lad mig minde om, at det var en enig bogbranche, der for få år siden ville af med de faste priser. Det er naivt at tro, at man kan føre bogmarkedet tilbage til de gode tider ved at genindføre dem. Det er som at tisse i bukserne: Jo, man vil få mere for de enkelte bøger, men man vil til gengæld sælge langt færre af dem. Hvis en bog pludselig skal koste 400 eller 500 kr., vil folk simpelthen lade bøgerne ligge eller alternativt købe dem på Amazon eller hos andre udenlandske forhandlere. Man er nødt til at acceptere, at vi lever i en global verden, siger Venstres kulturordfører Michael Aastrup Jensen til Jyllands-Posten. 

Og han bakkes op ad kulturordføren for Dansk Folkeparti, og formanden for kulturudvalget Flemming Møller Mortensen (S), der overfor Jyllands-Posten fastslår, at han ikke ser grund til politisk indgriben. 

De Konservatives leder Lars Barfoed er dog åben for forslaget

- Vi har et politisk ansvar for at bære vores kultur og dannelse videre til de kommende generationer, og det er dansk litteratur en del af. Når vi fra flere sider hører, at dansk litteratur bliver mere og mere presset, så har vi en forpligtelse til at se, hvad vi kan gøre, siger han til Berlingske. 

LÆS OGSÅ: Danske kæder: Bilka fører en unfair kampagne mod Bog & Idé



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD