Bilka får kæmpebøde efter politianmeldelse
Reglerne var ikke klare, lyder det fra Bilka. Men alligevel accepterer kæden en massiv bøde for brud på markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmanden meldte tidligere på året Bilka til politiet for at bryde reglerne for markedsføring.
Sagen koster nu varehuskæden en større bøde på 700.000 kroner. Den afgørelse tager Bilka til efterretning, selvom man ikke mener, at der har været helt klare regler på området.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Salling Group.
- I Bilka ønsker vi at markedsføre vores tilbud efter bogen, siger Mark Nielsen. Han er direktør i Bilka.
- Og ligesom vi accepterer, at Forbrugerombudsmanden har skærpet reglerne, som vi allerede har indrettet vores markedsføring efter, accepterer vi selvfølgelig også det bødeforlæg, vi har modtaget, forklarer han.
Tilbud på legetøj
Der er tale om en sag vedrørende salg af legetøj, har Forbrugerombudsmanden tidligere redegjort for.
- I en periode på cirka to og en halv måned op til årsskiftet 2017/2018 markedsførte Bilka således syv gange et weekend-tilbud med en rabat på 25 procent på alt legetøj, og i januar 2018 markedsførte Bilka ad to omgange et tilbud på 35-50 procent rabat på udvalgt legetøj, lyder det i redegørelsen.
- Forbrugerombudsmanden har vurderet, at legetøjet var på tilbud så ofte, at legetøjet på et tidspunkt i perioden ikke længere kunne siges at have en normalpris, der kunne begrunde et besparelsesudsagn.
Fulgte udbredt praksis
Ifølge Bilka fulgte man i den pågældende periode en ganske udbredt tolkning af reglerne. Men nu er der blevet rettet ind.
- Allerede da vi indledte vores dialog med Forbrugerombudsmanden tilbage i sommeren 2018 indrettede vi os efter de nye anvisninger, siger Mark Nielsen.
- Og vi glæder os til, og vil også gerne arbejde for, at de danske regler også vil være gældende for også eksempelvis udenlandske web-butikker, fortsætter han.
LÆS OGSÅ: Lidl politianmeldt - overtræder loven igen og igen
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter