Babykæde i bedring
BabySam går frem, men kæmper fortsat med et millionunderskud og faldende fødselstal.
På trods af et væsentligt mindre underskud, er der fortsat blodrøde tal på bundlinjen hos BabySam.
Babykæden kommer ud af regnskabsåret 2012/13 med et underskud på 26 millioner kroner. Året før havde kæden dog et underskud på 394,4 millioner kroner. Samtidig er omsætningen faldet fra 386,2 millioner kroner til 379,5 millioner kroner.
LÆS OGSÅ: Giganttab hos babykæde
Det er især det faldende privatforbrug og det lave fødselstal, der stikker en kæp i hjulet for kæden, der derfor har måtte gennemføre en betydelig omstrukturering af butiksnettet og lukke syv butikker. Det har samtidig kostet flere medarbejdere jobbet. Noget ledelsen beklager i sin beretning i årsregnskabet.
- BabySam beklager, at det har været nødvendigt at gennemføre disse besparelser og reducere i antallet af ansatte i virksomheden, men tiltagene har været nødvendige for at sikre en stærk position på markedet i de kommende år, skriver ledelsen i regnskabet.
Satser på samspil mellem kanaler
Kæden har igennem coaching og salgskurser i løbet af året samtidig forsøgt at styrke de tilbageværende medarbejderes kompetence i forsøget på at imødekomme forbrugernes øgede ønske om rådgivning og vejledning.
Også samspillet mellem kædens salgskanaler har man forsøgt at gøre noget ved. Blandt andet er webshoppen gjort enklere, mens man også har lanceret en form for click & collect-løsning, hvor forbrugerne kan bestille varer på nettet og hente dem i butikken.
- BabySam forventer, at markedet for handel på nettet vil udvikle sig yderligere i den kommende periode og ser gode muligheder i at kunne udnytte den unikke mulighed mellem salg på nettet og personlig rådgivning i butikkerne, lyder det i regnskabet.
Ser lysere på fremtiden
Og kæden ser også generelt lyst på fremtiden.
- Det er forventningen, at faldet i fødselstallet vil være stagneret i løbet af 2014, således at der i den kommende årrække kan komme lidt flere ”forbrugere” til verden, lyder det i regnskabet.
Samtidig satser man på, at man med de igangsatte ændringer har skabt et godt grundlag for at styrke indtjeningen de kommende år.
- Butiksstrukturen er tilpasset, sortimentet udviklet med fokus på sikkerhed og nye trends og satsningen på den webbaserede handel i samspil med butikkerne skaber forventning om en forbedret indtjening, lyder det i regnskabet.
Babykæden regner også med at se en lille vækst i salgsudviklingen i den sidste halvdel af regnskabsåret 2013/14, men de fortsat afventende forbrugere betyder samtidig, at kæden ikke forventer at se markante ændringer i omsætningsniveauet.
BabySam har 28 butikker rundt om i landet.
LÆS OGSÅ: Børneudstyrsbutikker er nødt til at satse på nettet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter