Arbejdsglæde: Disse seks ting er vigtigst for ansatte
Især én ting er afgørende for danskernes arbejdslyst, viser ny undersøgelse om arbejdsliv.
Mening. Det skal give mening for ansatte, hvad de laver.
Det er den faktor, som danskerne prioriterer øverst på en liste over, hvad der er vigtigst for dem på en arbejdsplads.
Det har arbejdsmarkedsorganisationen Krifa sammen med Institut for Lykkeforskning og TNS Gallup fundet ud af ved at analysere, hvordan danskerne vurderer seks faktorer – mening, ledelse, medbestemmelse, resultater, balance og kolleger – enkeltvis i deres undersøgelse 'God arbejdslyst indeks 2015 – En kortlægning af danskernes arbejdslyst'.
- 'Mening' indtager en suveræn førsteplads, og det er da også den eneste faktor, hvis vigtighed stemmer overens med analysen af de enkelte faktorer. Det hænger sandsynligvis sammen med, at arbejdet for en større sag, for en vision vi tror på, er afgørende for dine medarbejderes motivation og lyst til at arbejde, fremgår det af undersøgelsen.
Flere end 2500 medarbejdere er blevet bedt om at vurdere forskellige dimensioner af deres liv og deres arbejdsplads.
LÆS OGSÅ: Danskerne vilde med deres arbejde
Kolleger vs. ledelse
Undersøgelsen viser samtidig, at danskerne overvurderer kollegernes betydning og undervurderer ledelsens betydning:
- Et godt forhold til den nærmeste leder har en fire gange så stor effekt på arbejdslysten, som kollegaerne har. Det betyder ikke, at kollegaerne er ligegyldige - og faktisk viser de sig at have en effekt på vores generelle livstilfredshed - blot at ledelse har en større effekt, end vi går rundt og tror, står der videre i rapporten.
Ledelsen skal træde i karakter
Det betyder ifølge undersøgelsen, at det er vigtigere end nogensinde før, at ledelsen er synlig, tilgængelig, lydhør og ikke mindst anerkendende.
- Vi mennesker er sociale dyr, og den sociale anerkendelse er en vigtig faktor i forhold til, hvordan vi oplever vores liv – på og uden for arbejdspladsen. Det, at man som medarbejder bliver anerkendt for sit arbejde og bidrag til virksomheden, gør, at ens ønske om at bidrage bliver endnu større. Samtidig oplever man en glæde ved at arbejde, hvilket er med til at øge produktiviteten, kommenterer Amy Blankson, der er Chief Operating Officer i GoodThink Inc. i rapporten.
LÆS OGSÅ: Onlinegigant: Succesen starter med medarbejderne
Resultat af undersøgelsen
Danskerne vurderer ved umiddelbar rangering de seks faktorer således:
Egen vurdering:
1. Mening
2. Kolleger
3. Medbestemmelse
4. Resultater
5. Ledelse
6. Balance
Men ved nærmere analyse af respondenternes vurdering af de enkelte faktorer i undersøgelsen ser prioriteringen således ud:
Analysens resultat:
1. Mening
2. Ledelse
3. Balance
4. Medbestemmelse
5. Resultater
6. Kolleger
Formålet med 'God arbejdslyst indeks 2015 – En kortlægning af danskernes arbejdslyst' er at give inspiration til at arbejde aktivt med den gode arbejdslyst.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter