Antallet af fupbutikker på nettet eksploderer
Tips til at spotte en fupbutik
1. Sprogfejl og skæve priser: En typisk fupbutik er lavet af udenlandske it-svindlere. Derfor er sprog og priser oversat til dansk ved hjælp af maskiner. Det betyder, at fupbutikkerne er præget af dårligt dansk og åbenlyse grammatiske fejl. Valutaomregningsmaskiner runder hverken op eller ned, så velkendte danske priser som 299 kroner eller 749 kroner er en sjældenhed på fupbutikkerne. I stedet er priserne skæve som f.eks. 243,67 kroner.
2. Alt for billige mærkevarer: Fupbutikker sælger som oftest verdenskendte mærkevarer som Burberry, Mulberry, Nike og Marc Jacobs til priser langt under, hvad man normalt betaler for den ægte vare.
3. Mangelfulde eller falske virksomhedsoplysninger: Kan man ikke finde et CVR-nummer eller andre lovpligtige kontaktoplysninger som f.eks. den erhvervsdrivendes adresse, kan det være tegn på fup. CVR-numre kan dog blive misbrugt af fupbutikkernes bagmænd, så vil man være på den helt sikre side, kan man kontrollere CVR-nummeret på cvr.dk.
4. Mistænkelige betalingsmuligheder: Fupbutikker reklamerer ofte med et væld af kendte betalingsmuligheder, men når man kommer ind på betalingssiden, er mulighederne ofte mere begrænsede.
5. Hold øje med webadressen: It-svindlerne kan hacke seriøse netbutikker, så man omdirigeres og i stedet havner i en fupbutik. Webadressen vil dog i de fleste tilfælde afsløre, om man er endt det rigtige sted.
Kilde: e-mærket
Antallet af falske netbutikker målrettet det danske marked er steget med mere end 50 procent på under et år, viser nye tal.
Flere og flere falske butikker, der forsøger at lokke penge ud af danske forbrugere, dukker op på nettet.
E-mærket, der er den danske mærkningsordning for sikker nethandel, kan i dag afsløre 1141 fupbutikker med base i lande som Kina, Malaysia og Rusland, som lige nu markedsfører sig overfor danske forbrugere. Det er en stigning på over 50 procent siden december 2013, hvor e-mærket gennemførte undersøgelsen første gang.
Og der er en simpel forklaring på den udvikling, mener direktør for e-mærket, Lars Schmidt Larsen.
- Dansk nethandel oplever år efter år tocifrede vækstrater, og de penge vil it-kriminelle have del i. Samtidig er de danske netshoppere meget åbne overfor nye netbutikker og e-handelskoncepter. Dét kombineret med, at ung som gammel og høj som lav i dag handler på nettet, skaber gode vilkår for fupmagerne, siger han i en udtalelse.
Stjæler omsætning fra de lovlydige butikker
Og de mange fupbutikker skader ikke kun forbrugerne, de skader også de lovlydige butikker.
- Vi er fast besluttet på at bekæmpe de udenlandske fupmagere. De stjæler omsætning fra de lovlydige danske netbutikker, og skaber utryghed blandt forbrugerne. Det kan vi ikke leve med, og det synspunkt er vi heldigvis ikke alene om, siger Lars Schmidt Larsen.
Derfor har e-mærket nu taget initiativ til en række præventive informationssamarbejder med blandt andet Det Kriminalpræventive Råd, Danmarks Radio og Nordsjællands Politi. Og flere nye samarbejder er på vej, herunder et med Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet.
E-mærket er den danske mærkningsordning for sikker nethandel stiftet i år 2000 af Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet. E-mærket er en nonprofit organisation, og har i dag mere end 1.700 godkendte netbutikker.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter