Aldi mærker forbrugernes fokus på pris
Forbrugernes adfærd ændrer sig på grund af prisernes himmelflugt, og det kan de mærke hos discountkæden Aldi.
Rigtig mange danskere ændrer indkøbsvaner på grund af de højere priser. Det viser en undersøgelse, som Aldi Danmark foretager flere gange om året i samarbejde med YouGov.
Næsten otte ud af ti svarer, at de er mere opmærksomme på priser, mens 62 procent svarer, at de har ændret indkøbsvaner. Da samme undersøgelse blev foretaget i februar, gjaldt det henholdsvis 67 procent og 44 procent.
- Allerede for et halvt år siden var vi danskere bekymrede for den økonomiske situation og de stigende forbrugerpriser. Forskellen fra dengang til nu er, at nu følger adfærdsændringen helt tydeligt med, siger Kristian Jørgensen, data- og forbrugerekspert i Aldi Danmark.
Ændringerne kan tydelig mærkes ude i Aldi-butikkerne.
- Vi kan se det i butikkerne, hvor vores kunder går målrettet efter tilbudsvarer – og fx de ”lykkeposer”, som vi tilbyder i samarbejde med Too Good To Go siger Kristian Jørgensen og fortsætter:
- Vi møder nye kunder i butikkerne, der har fået øjnene op for Aldi – med stor sandsynlighed fordi de i højere grad orienterer sig efter pris. Vi kan også se, at flere danskere kigger aktivt på prisen, når de handler. Flere danskere træffer prissmarte indkøbsvalg, en udvikling som bekræftes af, at flere og flere vælger discountbutikkerne fremfor supermarkedet, siger han.
ALDImeter
Udvikling i danskernes livskvalitet, forbrugs- og indkøbsvaner det seneste halve år:
- 79 procent af danskerne svarer, at de er delvist eller helt enige i, at de er mere opmærksomme på priser, når de køber ind. I februar var det 67 procent.
- 68 procent kigger mere på pris, når de handler, mod 54 procent i februar 2022.
- 62 procent af danskerne svarer, at de i nogen, høj eller højere grad har ændret indkøbsvaner. I februar var det 44 procent.
- 61 procent af danskerne svarer, at deres levevis og/eller fremtidsplaner i nogen, høj eller meget høj grad er blevet påvirket af de stigende forbrugerpriser. For seks måneder siden var det 48 procent.
- 57 procent af danskerne svarer, at de kigger oftere i tilbudsaviser og tilbuds apps. I februar var det 47 procent.
- 49 procent af danskerne oplever, at det stresser dem, at de har færre penge til uforudsete udgifter. I februar var det 40 procent.
- 37 procent af danskerne siger, at de stigende forbrugerpriser går ud over deres livskvalitet. I februar var det 32 procent.
- 30 procent af danskerne svarer, at de har skåret ned på fornøjelser (restaurantbesøg, biografture mm.) mod 27 procent i februar.
- 20 procent af danskerne svarer, at de har skåret ned på feriebudgettet mod 16 procent i februar.
Kilde: Aldi Danmark
LÆS OGSÅ: Faldende omsætning slår ned midt i Aldis turnaround
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Superbrugsen henter ny salgsdirektør med mange års erfaring fra Aldi
Aldi: Danskerne retter blikket mod lave priser
Ny pressechef skal ændre danskernes forældede syn på Aldi
Ny vice-topchef i Aldi: - Har man sagt ja til den her udfordring, så vil man det gerne
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter