Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Aldi mærker forbrugernes fokus på pris

Foto: PR-foto



Wednesday den 21 September 2022 kl. 06:10 af: Redaktionen

Forbrugernes adfærd ændrer sig på grund af prisernes himmelflugt, og det kan de mærke hos discountkæden Aldi.

Rigtig mange danskere ændrer indkøbsvaner på grund af de højere priser. Det viser en undersøgelse, som Aldi Danmark foretager flere gange om året i samarbejde med YouGov.

Næsten otte ud af ti svarer, at de er mere opmærksomme på priser, mens 62 procent svarer, at de har ændret indkøbsvaner. Da samme undersøgelse blev foretaget i februar, gjaldt det henholdsvis 67 procent og 44 procent.

- Allerede for et halvt år siden var vi danskere bekymrede for den økonomiske situation og de stigende forbrugerpriser. Forskellen fra dengang til nu er, at nu følger adfærdsændringen helt tydeligt med, siger Kristian Jørgensen, data- og forbrugerekspert i Aldi Danmark.

Ændringerne kan tydelig mærkes ude i Aldi-butikkerne.

- Vi kan se det i butikkerne, hvor vores kunder går målrettet efter tilbudsvarer – og fx de ”lykkeposer”, som vi tilbyder i samarbejde med Too Good To Go siger Kristian Jørgensen og fortsætter:

- Vi møder nye kunder i butikkerne, der har fået øjnene op for Aldi – med stor sandsynlighed fordi de i højere grad orienterer sig efter pris. Vi kan også se, at flere danskere kigger aktivt på prisen, når de handler. Flere danskere træffer prissmarte indkøbsvalg, en udvikling som bekræftes af, at flere og flere vælger discountbutikkerne fremfor supermarkedet, siger han.


ALDImeter

Udvikling i danskernes livskvalitet, forbrugs- og indkøbsvaner det seneste halve år:

  • 79 procent af danskerne svarer, at de er delvist eller helt enige i, at de er mere opmærksomme på priser, når de køber ind. I februar var det 67 procent.
  • 68 procent kigger mere på pris, når de handler, mod 54 procent i februar 2022.
  • 62 procent af danskerne svarer, at de i nogen, høj eller højere grad har ændret indkøbsvaner. I februar var det 44 procent.
  • 61 procent af danskerne svarer, at deres levevis og/eller fremtidsplaner i nogen, høj eller meget høj grad er blevet påvirket af de stigende forbrugerpriser. For seks måneder siden var det 48 procent.
  • 57 procent af danskerne svarer, at de kigger oftere i tilbudsaviser og tilbuds apps. I februar var det 47 procent.
  • 49 procent af danskerne oplever, at det stresser dem, at de har færre penge til uforudsete udgifter. I februar var det 40 procent.
  • 37 procent af danskerne siger, at de stigende forbrugerpriser går ud over deres livskvalitet. I februar var det 32 procent.
  • 30 procent af danskerne svarer, at de har skåret ned på fornøjelser (restaurantbesøg, biografture mm.) mod 27 procent i februar.
  • 20 procent af danskerne svarer, at de har skåret ned på feriebudgettet mod 16 procent i februar.

Kilde: Aldi Danmark


LÆS OGSÅ: Faldende omsætning slår ned midt i Aldis turnaround



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD