Aldi: Danskerne retter blikket mod lave priser
Ifølge en undersøgelse fra discountkæden Aldi er danskerne begyndt at fokusere mere på prisen, når de handler.
De bemærkelsesværdige prisstigninger, som lige nu rammer dagligvarehandlen, har fået forbrugerne til at ændre adfærd.
I samarbejde med analyseinstituttet YouGov har discountkæden Aldi foretaget en undersøgelse, der viser, at halvdelen af forbrugerne er mere optagede af priser nu, end de var for seks måneder siden.
- Prisen på hverdagsvarer er rykket i fokus. Den ekstraudgift, mange familier oplever, skal finansieres, siger Louise Wendelbo, kommunikationschef i Aldi.
Undersøgelsen viser også, at 57 procent går målrettet efter spotvarer, tilbud og nedsatte varer. En tredjedel ser desuden efter varer, der kan bruges i flere forskellige retter, mens hver femte forbruger går efter mad, der mætter og kan holde sig længere.
- ALDImeter-analysen viser en klart øget bevidsthed om prisen på hverdagsvarer, siger Louise Wnedelbo og fortsætter:
- Rigtig mange forbrugere fortæller, at de udarbejder budgetter og oftere drøfter indkøb og priser i familien. Flere laver også indkøbslister, så de er sikre på, at de kun køber de varer, de har brug for. Men ét er intention, noget andet er virkelighed, og vi ser pt ikke nogen målbare ændringer i forhold til impulskøb.
Uddrag fra ALDImeter-analysen
- 57 procent går målrettet efter tilbudsvarer, spotvarer eller varer, hvor vi får mere for pengene
- 54 procent ser nu mere på prisen, når de handler
- 48 procent har enten snakket om, hvordan man sparer i husstanden eller har gennemgået og justeret husstandens budget
- 47 procent kigger oftere efter tilbud
- 33 procent køber flere varer, der kan bruges i forskellige madretter
- 32 procent handler mere i discountbutikker
- 30 procent laver oftere indkøbsseddel
- 20 procent af forbrugerne køber madvarer, der mætter mere eller holder længere
- 17 procent køber færre økologiske varer, og 41% køber mindre slik, sodavand og lignende
Kilde:Aldi Danmark og YouGov
LÆS OGSÅ: Ny pressechef skal ændre danskernes forældede syn på Aldi
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Ny pressechef skal ændre danskernes forældede syn på Aldi
Megahits fra 90’erne bliver en del af Aldis nye reklameunivers
Ny vice-topchef i Aldi: - Har man sagt ja til den her udfordring, så vil man det gerne
Finn Tang kalder stort underskud i Aldi for milepæl: - Det lyder måske mærkeligt
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter