Afgørelse: Lidl-kampagne var ulovlig
Det foregik ikke efter bogen, da Lidl sammenlignede priserne på kendte mærkevarer med sine egne mærker.
“Valget er dit.” Sådan lød overskriften på en kampagne fra discountkæden Lidl i 2017, som nu har fået en dom imod sig i Sø- og Handelsretten.
I kampagnen bliver kendte mærkevarer præsenteret side om side med langt billigere alternativer fra discountkædens egne mærker. Men den praksis er i strid med markedsføringsloven.
Det var interessefællesskabet for dagligvareleverandører, Mærkevareleverandørerne (MLDK), som bragte sagen for retten.
- Lidl forsøgte jo at lukrere på kendte og store mærker og sige: ’Det er ligegyldigt, hvad du vælger, for det er det samme – vores varer er bare billigere’, siger Niels Jensen til BT. Han er direktør for MLDK.
Dommen kan læses i sin helhed her.
En mulighed at anke
Selvom kampagnen blev stempel som ulovlig, så var der også lyspunkter for Lidl. To ud af sagens fem forhold faldt ud til discountkædens fordel.
- Vi er glade for, at vi har fået medhold i flere af sagens vigtige punkter, hvor Sø- & Handelsretten anerkender, at kampagnen ikke har vildledt forbrugere eller har brugt misvisende informationer, udtaler Thorbjørn Liebing til Børsen. Han er finansdirektør i Lidl Danmark.
- Vi er dog ikke tilfredse med den overordnede dom, og vi vil derfor nu se nærmere på dommen og overveje, om resultatet giver anledning til at anke, fortsætter han.
Ifølge dommen skal Lidl Danmark betale sagens omkostninger til MLDK.
OBS: Artiklen er opdateret med to citater, kl. 12:45.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter