Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Regler om gavekort, samt bytte- og returret

(C) Sidens indhold er leveret af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og må kun gengives med tydelig kilde og/eller link til siden

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder for velfungerende markeder. Velfungerende markeder understøtter vækst og høj forbrugervelfærd.

Herudover bidrager styrelsen til udvikling af ny forbrugerpolitik og regulering, behandler klagesager, analyserer markedsforhold samt formidler forbruger-information til forbrugere og erhvervsdrivende.

Besøg Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen her

Julehandlen står for døren, og kunderne står i kø for at købe gaver. Det er dog ikke altid, at gaven falder i modtagerens smag, eller måske var farven eller størrelsen ikke den rigtige.

Mange forbrugere tror fejlagtigt, at de har en lovfæstet ret til at fortryde et køb foretaget i en fysisk butik. Sådan en ret er der imidlertid ikke. Rigtig mange butikker tilbyder imidlertid, at kunderne kan fortryde købet inden for en frist på fx 30 dage. Det er dig som sælger, der bestemmer, om du vil tilbyde en retur- eller bytteret. Det er også dig der bestemmer, hvor lang fortrydelsesfristen skal være.

Hvis det er vigtigt for dig, at varen returneres i originalemballage, at alle mærker sidder på varen og at plomberinger ikke er brudt, er det vigtigt, at du skriver det på bonen. Det er også vigtigt, at du her skriver, hvor lang fristen til at fortryde er, og om man kan få pengene tilbage, bytte til andre varer eller få et tilgodebevis.

Gode råd til gavebytteri

Når gaven skal byttes, skal kunden overholde de betingelser, butikken har opstillet for at tage varen tilbage. Der gælder forskellige regler afhængig af, om gaven er købt på nettet eller i en almindelig butik.

Hvis kunden har købt varen på nettet eller fået tilbudt en fortrydelsesret i butikken, skal kunden følge de få simple regler:

• Overholde tidsfristen for returretten
• Ikke tage varen i brug
• Gemme bonen eller kvitteringen
• Lade alle mærker og lignende sidde på varen og huske at returnere det hele

Hvis varen er købt på nettet, er der altid 14 dages fortrydelsesret, fra kunden har modtaget varen. Man kan som butik godt tilbyde en længere frist.

Gode råd om gavekort

Gavekort er meget populært som julegave. Men mange gavekort bliver aldrig indløst. Hvis de er for besværlige at bruge, bliver de måske lagt væk og bliver glemt eller bliver væk. Når gavekortet er udløbet, har kunden tabt pengene.

Som forretning skal du være opmærksom på, hvor lang gyldighedsperioden skal være på gavekortet. Et gavekort har som udgangspunkt en gyldighed på tre år, medmindre der er aftalt en kortere frist. Hvis du fastsætter en kortere tidsfrist, må den ikke være urimelig kort.

Det kan være en god ide at skrive på gavekortet, om det kan indløses til kontanter eller kun kan bruges på varer i butikken.

Sidens indhold er leveret af ekstern partner, og detailfolk.dk påtager sig intet juridisk ansvar for indhold eller ordlyd.



Del denne side:






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD