Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Verdenspremiere giver nye muligheder for detailbranchen

Foto: scanomat.com



Friday den 20 June 2014 kl. 05:20 af: Freja Thorbech

Verdens første app-styrede café, der benytter MobilePay-app'en som betalingsmiddel, giver nye muligheder for detailbranchen.

Et par klik på mobiltelefonen, så er kaffen købt, betalt og kommer selv ud af en hane - uden man skal stå i kø eller vente på en ekspedient.

Det er ikke et tænkt fremtidsscenarie, men bliver derimod muligt fra i dag, hvor verdens første app-styrede café slår dørene op i Grønnegade i København.

Torsdag eftermiddag inviterede Scanomat til premiere på det nye koncept i samarbejde med Danske Bank, der med sin MobilePay-app leverer betalingsløsningen til den app-styrede café. Når kaffen er bestilt i den dertil indrettede app, hopper man automatisk over i MobilePay-app'en, hvor man kan gennemføre betalingen.

Det er første gang den populære MobilePay-app kommunikerer med ubemandet kundeserviceteknologi, og potentialet er stort for hele detailbranchen, mener Mark Wraa-Hansen, der er chef for Danske Banks MobilePay-organisation.

- Nu vil vi lære af kundernes oplevelser, men ambitionen er at have en færdig betalingsmotor, som kan integreres i alle apps, klar senere på året, siger han til detailfolk.dk.

Det betyder, at alle detailhandlende kan indtænke MobilePay som en betalingsløsning i egne apps, hvilket giver nye muligheder for kundeoplevelser.

- Der er køsituationer i butikken, man kan komme uden om, eller man kan forestille sig en løsning, hvor man eksempelvis bestiller og betaler brød hos en bager via en app og henter det i butikken næste morgen, forklarer  Mark Wraa-Hansen.

Kan redefinere caféoplevelsen

For cafédriften betyder Scanomats mobilbetjente kaffebrygger, at man eksempelvis kan spare på mængden af ansatte, da det er nok at have en enkelt person til at rydde op og fylde mælk og kaffe på maskinerne - kaffebrygningen og betalingen klarer kunderne selv via app'en. Det fik detailfolk.dk's udsendte selv lov at teste, da jeg med et par klik på min egen telefon kunne bestille en friskbrygget cappuccino.

Hos Scanomat, der producerer professionelle kaffebryggere, vil man bruge caféen i Grønnegade som en form for laboratorium til at videreudvikle de mobilbetjente kaffebryggere, og direktør i Scanomat, Kim Vibe-Petersen, mener, at perspektiverne er revolutionerende og vil redefinere hele café-oplevelsen

- Lufthavne, universiteter, shopping-centre, virksomheder, gågader, der er uanede globale muligheder. Du slipper for køer. Og du køber den ultimativt bedste og nemmeste kop kaffe med friske kaffebønner, frisk mælk, individuel smagstilpasning og MobilePay. Kundeoplevelsen er i centrum i alle faser, siger han.

Scanomat satser på at rulle konceptet videre ud i Danmark ved at sælge sine mobilbetjente kaffebryggere til café-ejere, men der også ambitioner om at brede konceptet til USA og andre lande.

MobilePay findes i en privat og erhvervsudgave, og indtil videre er app'en downloadet af 1,3 millioner brugere. For nyligt har Danske Bank indgået et samarbejde med Dansk Supermarked, der på sigt skal gøre det muligt for kunderne at betale med MobilePay ved kassen i dagligvaregigantens butikker.

LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked satser på MobilePay

Se en video om det nye koncept nedenfor.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD