Verdens største katalog på vej til danskerne
IKEA-kataloget er i disse dage på vej i posten, og ifølge marketingchefen er der flere nye ting, der er værd at lægge mærke til.
I disse dage dumper det velkendte IKEA-katalog ned i postkasser rundt om i det danske land.
Den svenske møbelgigant sender netop nu sit katalog ud til 1,9 millioner adresseløse boliger i Danmark og til medlemmerne i kundeklubben IKEA Family. Allerede nu kan man dog se kataloget online eller på den katalog-app, som IKEA lancerede for nogle år siden. Her får man samtidig mulighed for at tilgå en mængde ekstra materiale
- For os er kataloget lige så meget værd på app’en, som det er på papir. Det handler om at være på alle de forskellige kanaler, som forbrugerne bruger, så man er tilgængelig for alle, forklarer marketingchef i IKEA Danmark, Lena Gaarde, til detailfolk.dk.
App’en giver samtidig forbrugerne mulighed for at indrette deres egne boliger virtuelt med møbler fra IKEA via den såkaldte augmented reality-teknik. Den giver kunderne mulighed for at placere en række IKEA-møbler i deres egen stue. Derudover kan man finde videoer og udvidede produktbeskrivelser på app’en.
Kataloget afspejler tendenser i samfundet
Ifølge Lena Gaarde er der en række ting, man skal lægge mærke til i det nye katalog.
- Noget af det spændende ved årets katalog er, at forside og bagside hænger sammen. Årets tema er, ”Hvor hver dag starter. Hvor natten begynder”. På forsiden ser man igennem et panoramavindue solen stå op, mens den på bagsiden går ned, siger hun og forklarer, at det skyldes, at IKEA igennem årets tema vil fokusere på, at forbrugerne med kædens produkter kan starte og slutte deres hverdag godt.
- Vi er om nogen tæt knyttet til hverdagslivet, fordi vi har alt til hverdagen under et tag. Om det er en ske, en madras eller et garderobeskab, så er vi en del af forbrugernes hverdag, siger marketingchefen.
Samtidig afspejler kataloget en række makrotendenser i samfundet, forklarer hun.
- Velvære er en af de globale tendenser vi ser, man skal have det rart i sit hjem samtidig med at det skal opfylde ens behov. En anden tendens, vi som stor virksomhed er nødt til at tappe ind i, er urbaniseringen. Det handler både om, at folk flytter til byen, men også at vi i højere grad sørger tilbage til vores hjem, for at skabe velvære for os selv, så vi bedre kan klare den hektiske hverdag. Og så er der også folks livssituationer som er anderledes nu i forhold til tidligere. Det gør, at der opstår nye behov for, hvordan man eksempelvis kan bo sammen med flere sammenbragte børn, siger Lena Gaarde.
Derudover ønsker forbrugerne værdi for pengene, og derfor er det også tydeliggjort i kataloget, hvad man får for pengene. Det gælder selvfølgelig både prisen, men også om produktet eksempelvis er lavet i et bæredygtigt materiale. Et eksempel fra kataloget er beskrivelsen af nogle plastiktaburetter. Her får forbrugeren at vide, at de er lavet af genbrugsmateriale, men også at de er nemme at stable, så de sparer plads under transporten, og derved betyder færre lastbiler på vejene og mindre CO2-udslip.
I årets katalog er der samtidig et stort fokus på sove- og badeværelser. Sidstnævnte har man ikke haft så stort et fokus på tidligere, men det har man valgt at gøre i år, fordi badeværelsessortimentet er blevet væsentlig udbygget.
IKEA-kataloget er det katalog i verden, der har det største oplag. Årets katalog bliver globalt set trykt i 219 millioner eksemplarer på 33 forskellige sprog.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter