Udsigt til rekordjul på nettet
"November var meget stille, til gengæld ligger december 100 procent over sidste år!” Sådan lyder en kommentar fra en deltager i FDIH's juleundersøgelse 2012.
3 ud af 10 netbutikker har haft en omsætningsfremgang på over 50 procent i forhold til julesalget sidste år, og enkelte melder om fordoblinger. Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) har lavet en undersøgelse blandt sine medlemmer i dagene 17.-19. december, og meldingerne er positive.
Post Danmark og GLS nyder også godt af forbrugere, der foretrækker at få gaverne leveret.
- Vi ser frem til endnu en fantastisk jul, hvor mindst halvdelen af danskerne køber én eller flere gaver på nettet. Det kan mærkes i netbutikkerne med udsigt til endnu en rekordjul, og så kan det mærkes hos dem, der bringer pakkerne ud. Meldinger fra både Post Danmark og GLS viser, at de har deres travleste jul nogensinde, og omsætningen på dankort ligger også højere i år, siger adm. direktør Annette Falberg, FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel.
Detailhandel i godt humør - også på gaden
Det er ikke kun netbutikker, der melder om rekordtal. I et interview med Børsen fortæller kommunikationschef i Magasin, Jan Helleskov, at sidste uges tal ligger højere end de gjorde i 2011, som i forvejen er et rekordår for stormagasinet.
- Kun en snestorm i weekenden kan afholde os fra ny rekord, siger Jan Helleskov til Børsen.
Godt detailsalg trumfer dystre tal fra forbrugertilliden
De positive detailmeldinger matcher ikke forbrugertillidstallet fra Danmarks Statistik, der i december er faldet fra minus 1,3 til minus 4,7.
Jacob Graven, cheføkonom fra Sydbank, siger til Børsen, at tallet signalerer, at forbruget står stille, hvilket er en skuffelse, fordi danskerne har fået en masse efterlønspenge mellem hænderne, som gerne skulle skubbe gang i forbruget for alvor.
Detailhandlen er ifølge beregninger fra Danmarks Handelsstandsforeninger gået 1,7 procent frem i november måned. De første 11 måneder har der været en meget beskeden vækst i detailhandlen på 0,4 procent. Renset for prisudvikling bliver tallene dog negative, henholdsvis -0,5 procent og -2,1 procent.
Jul trækker forbrugerne op
Julen falder altså på et tørt sted for detailhandlen, for danskerne har ikke tradition for at spare i julen. Årsagerne til at netbutikkerne i år kan være med til at sole sig i julehandlen er ifølge Annette Falberg mange - ikke mindst velvilje fra budbringerne.
- Skarpe netbutikker, sikre betalingsmuligheder og ikke mindst flere muligheder for at få leveret pakkerne, præcist som det passer kunden, styrker nethandlen her op til jul. I år er vi derfor rigtig glade for den ekstra udbringningsdag på lørdag den 22. december og muligheden for at afhente pakker Lillejuleaften på posthusene, siger hun i en kommentar til årets julehandel.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter