Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Svensk ombudsmand kritiserer H&M

Foto: hm.com



Friday den 21 September 2012 kl. 07:00 af: Freja Thorbech

Den svenske reklameombudsmand udtaler kritik af en meget solbrændt model i en reklame fra tøjgiganten H&M.

Det var ikke i orden, da H&M i foråret lancerede en badetøjskollektion med en reklame med en alt for solbrændt model. Det slår den svenske reklameombudsmand nu fast. 

Reklameombudsmanden udtaler kritik af H&M's reklame. I udtalelsen hedder det:

- Reklameombudsmandens udtalelsesudvalg finder, at reklamen er designet med fravær af en passende fornemmelse for social ansvarlighed. Reklamen strider dermed mod artikel 1 i Det Internationale Handelskammers regler for reklame og markedsføring.

Fremhæver skadeligt ideal

Reklamen, der er brugt i en lang række lande, viser en solbrændt model i en lyserød bikini (billede). I maj var den svenske pendant til Kræftens Bekæmpelse, Cancerfonden, ude med en kritik af reklamen, som organisationen mente udtrykte et usundt ideal, der kunne lede til flere tilfælde af hudkræft.

Det er man enig i hos reklameombudsmanden.

- Udvalget finder at modellen er meget solbrændt. Det er alment kendt, at en overdreven eksponering af huden for solens skadelige stråler er skadelig og kan lede til hudkræft. Reklamen viser gennem modellens meget solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter, skriver udvalget i udtalelsen.

Flere har også anmeldt reklamen for at være kønsdiskriminerende, men det mener reklameombudsmanden ikke er tilfældet.

Har ikke mødt kritik andre steder

Hos H&M beklager man, hvis man har forarget nogen. 

- Det er trist, hvis vi har forarget nogle kunder, vi ønskede blot at vise vores nyeste badetøj, siger Håcan Andersson, der er pressekontakt hos H&M, til Aftonbladet.

Han fortæller til Aftonbladet, at man ikke har mødt lignende kritik i andre af de 43 lande, hvor reklamen har været bragt.

Se hele udtalelsen fra den svenske reklameombudsmand her.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Relaterede nyheder

Nyheden har ingen relaterede nyheder

Afstemning

Hvordan endte omsætningen i første halvår? (primært specialhandel)

Markant bedre end forventet
 
En anelse bedre end forventet
 
Nogenlunde som forventet
 
Lidt ringere end forventet
 
Markant ringere end forventet
 
Ved ikke
 

Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD