Svensk ombudsmand kritiserer H&M
Den svenske reklameombudsmand udtaler kritik af en meget solbrændt model i en reklame fra tøjgiganten H&M.
Det var ikke i orden, da H&M i foråret lancerede en badetøjskollektion med en reklame med en alt for solbrændt model. Det slår den svenske reklameombudsmand nu fast.
Reklameombudsmanden udtaler kritik af H&M's reklame. I udtalelsen hedder det:
- Reklameombudsmandens udtalelsesudvalg finder, at reklamen er designet med fravær af en passende fornemmelse for social ansvarlighed. Reklamen strider dermed mod artikel 1 i Det Internationale Handelskammers regler for reklame og markedsføring.
Fremhæver skadeligt ideal
Reklamen, der er brugt i en lang række lande, viser en solbrændt model i en lyserød bikini (billede). I maj var den svenske pendant til Kræftens Bekæmpelse, Cancerfonden, ude med en kritik af reklamen, som organisationen mente udtrykte et usundt ideal, der kunne lede til flere tilfælde af hudkræft.
Det er man enig i hos reklameombudsmanden.
- Udvalget finder at modellen er meget solbrændt. Det er alment kendt, at en overdreven eksponering af huden for solens skadelige stråler er skadelig og kan lede til hudkræft. Reklamen viser gennem modellens meget solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter, skriver udvalget i udtalelsen.
Flere har også anmeldt reklamen for at være kønsdiskriminerende, men det mener reklameombudsmanden ikke er tilfældet.
Har ikke mødt kritik andre steder
Hos H&M beklager man, hvis man har forarget nogen.
- Det er trist, hvis vi har forarget nogle kunder, vi ønskede blot at vise vores nyeste badetøj, siger Håcan Andersson, der er pressekontakt hos H&M, til Aftonbladet.
Han fortæller til Aftonbladet, at man ikke har mødt lignende kritik i andre af de 43 lande, hvor reklamen har været bragt.
Se hele udtalelsen fra den svenske reklameombudsmand her.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter