Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Kan fremtidens parkering hjælpe butikkerne?"

- Martin Michael Frederiksen, It-ekspert og foredragsholder
Læs bloggen her

Svensk ombudsmand kritiserer H&M

Foto: hm.com



Fredag den 21 september 2012 kl. 07:00 af: Freja Thorbech - 0

Den svenske reklameombudsmand udtaler kritik af en meget solbrændt model i en reklame fra tøjgiganten H&M.

Det var ikke i orden, da H&M i foråret lancerede en badetøjskollektion med en reklame med en alt for solbrændt model. Det slår den svenske reklameombudsmand nu fast. 

Reklameombudsmanden udtaler kritik af H&M's reklame. I udtalelsen hedder det:

- Reklameombudsmandens udtalelsesudvalg finder, at reklamen er designet med fravær af en passende fornemmelse for social ansvarlighed. Reklamen strider dermed mod artikel 1 i Det Internationale Handelskammers regler for reklame og markedsføring.

Fremhæver skadeligt ideal

Reklamen, der er brugt i en lang række lande, viser en solbrændt model i en lyserød bikini (billede). I maj var den svenske pendant til Kræftens Bekæmpelse, Cancerfonden, ude med en kritik af reklamen, som organisationen mente udtrykte et usundt ideal, der kunne lede til flere tilfælde af hudkræft.

Det er man enig i hos reklameombudsmanden.

- Udvalget finder at modellen er meget solbrændt. Det er alment kendt, at en overdreven eksponering af huden for solens skadelige stråler er skadelig og kan lede til hudkræft. Reklamen viser gennem modellens meget solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter, skriver udvalget i udtalelsen.

Flere har også anmeldt reklamen for at være kønsdiskriminerende, men det mener reklameombudsmanden ikke er tilfældet.

Har ikke mødt kritik andre steder

Hos H&M beklager man, hvis man har forarget nogen. 

- Det er trist, hvis vi har forarget nogle kunder, vi ønskede blot at vise vores nyeste badetøj, siger Håcan Andersson, der er pressekontakt hos H&M, til Aftonbladet.

Han fortæller til Aftonbladet, at man ikke har mødt lignende kritik i andre af de 43 lande, hvor reklamen har været bragt.

Se hele udtalelsen fra den svenske reklameombudsmand her.



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD