Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Store opkøb og en navneforandring påvirker butikskæde

Foto: detailfolk.dk



Store opkøb og en navneforandring påvirker butikskæde
Den adm. direktør i SengeSpecialisten, Martin Amstrup Bang. Foto: PR.
Tuesday den 29 November 2022 kl. 11:47 af: Kristian Holgersen

Overtagelse af to konkurrenter sætter aftryk i årsregnskabet hos sengekæde, som nu gør klar til at skifte navn.

Den adm. direktør og resten af holdet bag butikskæden SengeSpecialisten har haft rigeligt at se til i det netop afsluttede regnskabsår.

Som mange andre i detailbranchen skulle Sengespecialisten håndtere den faldende efterspørgsel blandt kunderne, der skyldes uro og inflation.

Men samtidig har Sengespecialisten også arbejdet på at gøre to opkøb fra 2021 - den svenske butikskæde Sängjätten og webshoppen Sengetid.dk - til en integreret del af forretningen.

- De to opkøb har i regnskabsåret 2021/22 samlet påvirket koncernens resultat før skat negativt med DKK 38,5 mio. Den væsentligste del heraf er poster af engangskarakter, siger adm. direktør i SengeSpecialisten, Martin Amstrup Bang.

For koncernen ender årets resultat således på -30,8 millioner kroner, mens omsætningen lander på 340 millioner kroner.

Ser man alene på SengeSpecialisten lyder omsætningen på 207 millioner - en mindre tilbagegang i forhold til året før. EBIT-resultatet holder sig dog i plus med 9,6 millioner kroner, og den præstation bider direktøren mærke i.

- At vi under de betingelser formår at fastholde vores positive EBIT, skal i høj grad tilskrives medarbejdernes kæmpe indsats, siger Martin Amstrup Bang.

En større navneoperation

Næste store opgave bliver at skifte navnet på SengeSpecialistens butikker.

På det svenske marked kører de i alt 21 forhenværende Sängjätten-butikker allerede under det nye navn - SENG - og nu er tiden så kommet til det danske marked, hvor SengeSpecialisten har 32 butikker.

- Med det nye navn får vi skabt en samlet kæde på tværs af landene med et mere ensrettet sortiment og en sammenhængende visuel identitet, siger Martin Amstrup Bang.

Fordi SengeSpecialisten allerede er et kendt navn, så kommer operationen til at kræve en del markedsføringsarbejde.

- Mens svenskerne skal lære hele vores stærke koncept at kende, skal de danske kunder kun vænne sig til et nyt navn og logo. Den gode, specialiserede service, som de kender, bliver der ikke rykket ved og vi er sikre på, at et samlet brand er det rigtige for forretningen på lang sigt, siger Martin Amstrup Bang.

SengeSpecialisten har siden 2020 været ejet 100 procent af Lars Larsen Group.

LÆS OGSÅ: Konkurs rammer kæde af sengebutikker



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD