Spoleret højsæson trækker dybe spor hos ikonisk mærke
Lilly A/S
Bruttofortjeneste
2019/20: 5.795.643
2018/19: 9.646.526
2017/18: 7.199.629
Årets resultat
2019/20: - 6.558.836
2018/19: - 8.456.468
2017/18: 1.847.946
Forventet udvikling
- Der forventes et forbedret resultat for 2020/21, da ledelsen nøje følger udviklingen i virksomhedens aktivitetsniveua og derfor har foretaget forskellige tilpasninger.
Kilde: Lilly A/S, Årsrapport 2019/20
De travleste måneder på året endte med at blive ødelagt, lyder status fra et hårdt prøvet kjolemærke, hvor bundlinjen bløder.
Lige da kunderne plejede at strømme ind i butikkerne for at købe festkjoler til bryllupper og konfirmationer, rullede coronakrisen hen over hele samfundet som sorte skyer.
Den uheldige timing endte med at koste tøjvirksomheden Lilly dyrt, viser årsregnskabet for 2019/20, som sluttede ved udgangen af maj.
Underskuddet lyder på 6,5 millioner kroner, og det anser ledelsen faktisk som tilfredsstillende alt taget i betragtning.
- Resultatet har i år været præget af COVID-19-pandemien, som har resulteret i, at selskabets butikker helt eller delvis lukkede i Lillys højsæson de sidste tre måneder af regnskabsåret, fremgår det af årsrapporten.
Lilly, der er bedst kendt for sine brude- og konfirmationskjoler, har seks egne butikker og en enkelt pop up-butik. Derudover bliver kjolerne solgt af en række forhandlere i herhjemme og i udlandet.
Gennem de seneste år har virksomheden haft svært ved at få enderne til at mødes. I 2018/19 lød underskuddet eksempelvis på 8,5 millioner kroner.
Et usædvanligt år
Da efterspørgslen på kjoler og festtøj nærmest forsvandt under nedlukningen i foråret, begyndte Lilly at tænke i nye baner.
- Vi stod, som så mange andre, pludselig i en situation, hvor kunderne aflyste på stribe, har medindehaver Anne Kathrine Rantzau sagt til Vejle Amts Folkeblad.
- Det virkede uendeligt, da vi stod midt i det, så vi måtte tænke på, hvad vi kunne få brug for fremadrettet. Fra vores rejser til messer og kunder vidste vi, at mundbind var meget udbredt i udlandet, så vi gik i gang med at udvikle vores eget mundbind, siger hun.
Da sæsonen for konfirmationer endelig blev genoptaget i sensommeren og efteråret, gav det også anledning til helt nye scener i butikkerne. Normalt bliver der byttet fire til fem konfirmationskjoler på landsplan om året, men pludselig kom folk væltende.
- Vi havde omkring 20 kjoler, vi byttede hver dag i juni. Den travleste dag havde vi 27 kjoler, der skulle byttes, har Anne Kathrine Rantzau sagt til DR.
LÆS OGSÅ: Dansk modebrand overtager lokalerne fra ikonisk butik
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Dansk modebrand overtager lokalerne fra ikonisk butik
Presset herretøjskæde står til at slippe af med 85 procent af gælden
Dansk modebrand præsenterer nyt salgssystem til butikker
Dyr oprydning: Presset modekæde ramt af økonomisk tilbagefald
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter