Skatteregler kan koste detailvirksomheder dyrt
Små og mellemstore detailvirksomheder gør klogt i at få helt styr på de nye skatteregler.
De nye skatteregler kan være en ekstra bekymring i bunken for de små og mellemstore detailvirksomheder i krisetiden. Og detailbranchen kan forvente at blive ramt af det ligesom alle andre brancher.
- Der er i forvejen nok at holde styr på. Udover at man skal drive sin forretning på bedst mulig vis og i øvrigt i en krisetid, så er det jo også mange kræfter virksomhederne skal lægge i at overholde alle indberetningsfrister, og indberetninger i det hele taget, til punkt og prikke. Og nu har vi endda kun kigget på nye skatteregler. Der findes også alle mulige andre regelændringer, forklarer Ulla Brandt, chefkonsulent ved Dansk Erhverv.
LÆS OGSÅ: Kritik: Skat misser trecifret millionbeløb fra udenlandske netbutikker
Små virksomheder kan komme i problemer
Det er især de små og mellemstore virksomheder, der kan få problemer, fordi de typisk ikke har store regnskabsafdelinger og skatteeksperter.
- Det kan være lidt af en udfordring for mindre virksomheder. Ikke kun i forhold til mændgen af indberetninger, men også kompleksiteten i skattereglerne efterhånden. Det kan være temmeligt svært at finde ud af personalekodeindberetninger; hvad er nu omfattet af den nye bagatelgrænse, og er det en skattepligtig personalekode eller er det ikke, siger Ulla Brandt.
De nye regler er en skærpet kurs fra Skats side, mener hun, og som udgangspunkt ser de ud til at være strikse. Tidligere kunne man måske nøjes med at få en løftet pegefinger eller vejledning fra Skat, men det er ikke nødvendigvis muligt i fremtiden.
- Det er for tidligt at sige noget om, hvordan reglerne faktisk vil blive administreret af Skat, men med de nye regler har Skat i hvert fald hjemmelen til at opkræve bøderne, uanset om der kan være undskyldninger eller vildfarelse hos virksomhederne.
LÆS OGSÅ: Ikea beskyldes for skattefusk
Rådgivning kan være nødvendigt
Hvis man ikke har helt styr på alle de nye regler, og man som detailvirksomhed gerne vil undgå bøder,
kan det være nødvendigt med en rådgiver.
- Det er vanskeligt at drive en virksomhed i dag, måske med ganske få ansatte, og så have styr på al den administration, der følger med. Så er det for eksempel, at revisorer kan komme ind i billedet. Medmindre man både er rigtigt god til at drive forretning og også at have styr på al papirarbejdet, kan rådgivning være en vis værdi, siger Ulla Brandt.
Så hvis man ikke er en ørn til tal, og man gerne vil undgå bøder, kan det være en god i idé at investere i rådgivning. Ulla Brandt mener i øvrigt, at Skat bør skrue lidt ned for antallet af nye skatteregler.
-Selvfølgelig er der behov for skatteregler, men jeg synes måske, man skulle prøve at sætte tempoet lidt ned i antallet af nye regler. Det er svært for virksomhederne at følge med, og de bør jo have fokus på deres kerneforretning.
LÆS OGSÅ: Skat sætter udenlandsk e-handel under lup
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter