Sådan vil Elgigantens topchef skabe vækst
Elgiganten har netop fremlagt et årsregnskab, der viser en lille tilbagegang, men topchef Peder Stedal er ikke i tvivl om, hvor væksten kan komme fra fremadrettet.
Selvom Elgiganten kom ud af sidste regnskabsår med en mindre tilbagegang på såvel top- som bundlinje, slår det ikke adm. direktør Peder Stedal ud.
LÆS OGSÅ: Elgiganten går tilbage
- Vi kommer ud med et trecifret millionoverskud igen i år, og det er selvom markedet aldrig har været hårdere og mere presset. Vi er stolte, fordi vi har fremgang på alle vores sektorer, og vi leverer en meget flot bundlinje, som vi er sindssygt tilfredse med, siger Peder Stedal til detailfolk.dk.
Elektronikgiganten regner samtidig med vækst i det indeværende regnskabsår, og når man spørger ind til, hvor den skal komme fra, fremhæver Peder Stedal to områder: salgskanaler og varegrupper.
- Det er varehusene, der den største salgskanal for os, og i en årrække har der været underinvesteret i dem. Der har vi speedet gevaldigt op og har brugt og bruger mange millioner på at udvikle og opgradere dem, siger Peder Stedal.
Og det er der en god grund til, mener han.
- Vi ønsker at give kunderne nogle andre oplevelser end tidligere, hvor man kan komme ind og se, røre, lytte til produkterne, forklarer direktøren.
Bygger om både off- og online
Sidste år blev en del varehuse derfor bygget om, mens håndværkerne i år har været i gang Næstved, Slagelse og Randers. Samtidig har man netop offentliggjort planer om flytning og udvidelse af varehuset i Vejle.
Der er også flere nye varehuse på tapetet. Blandt andet åbner Elgiganten på den gamle DISA-grund i Herlev, ligesom det også er planen, at Elgiganten skal slå dørene op i det kommende Hillerød Storcenter, når det engang står klar. Derudover kan endnu et eller to varehuse komme til i den kommende tid, vurderer Peder Stedal.
- Den danske planlov er ikke sådan lige at danse med. Så indtil videre er den udfordrende del at finde kvadratmetrene, forklarer han.
Men det er ikke kun i den fysiske verden, at Elgiganten vil finde væksten. Også online satser elektronikkæmpen stort. Netbutikken er Elgigantens største målt på salg, og derfor sker der også en del online.
- Også online har vi bygget om. I foråret fik vi en helt ny hjemmeside med en ny platform, der er responsive og derfor arbejder uafhængigt af, om man sidder på en computer, tablet eller mobiltelefon, så der er vi helt ’up to date’. Det er vi rigtig glade for og allerede i denne måned, kommer vi til at opgradere købsprocessen, så det bliver endnu mere nemt og bekvemt for kunderne, siger Peder Stedal.
Satser på flere varegrupper
Det andet ben for Elgigantens vækst er nye varegrupper. Her er elektronikkæmpen for nyligt begyndt at satse på erhvervsområdet, og den satsning vil man arbejde meget mere med fremadrettet.
LÆS OGSÅ: Elgiganten opruster på erhvervsområdet
- Det er noget, vi startede så småt på sidste år, og vi har dedikeret et team til det. Det er noget, kunderne har efterspurgt, og det er helt klart et satsningsområde, vi kommer til at arbejde videre med, slår Peder Stedal fast.
Derudover satser Elgiganten nu også på køkkener som en naturlig forlængelse af kædens fokus på hvidevarer. Derfor har man nu fået køkkenafdelinger i 19 varehuse.
Samtidig fremhæver Peder Stedal den seneste trend med såkaldte ’wearables’, som består af de gadgets, man kan putte omkring håndleddet. Det kan eksempelvis være ure til fitnessbrug.
- Det er noget, vi allerede i dag har et stort udvalg af i varehusene, men det er et område, som jeg også tror, vi kommer til at se tage eksplosiv fart, og det er en varegruppe, der ligger godt til det, vi ellers laver og linker naturligt ind til telefoner og så videre, forklarer han.
Klar til kamp med tidligere chef
I den seneste tid har der været skrevet en del om Experts kommende satsning på en ny kæde af elektronikvarehuse a la Elgigantens.
LÆS OGSÅ: Ny Expert-kæde vil tage kampen op med Elgiganten
Det er den tidligere Elgigantens topchef Jesper Boysen, der sammen med et hold af tidligere Elgiganten-medarbejdere, står i spidsen for den nye satsning, men det er ikke noget, Peder Stedal lader sig skræmme af.
Artikel fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter