Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Sådan kan detailhandlen fastholde deltidsansatte

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 11 September 2014 kl. 05:40 af: Freja Thorbech

Unge deltidsansatte, der hurtigt søger videre, koster detailhandlen dyrt. En ny undersøgelse konkluderer, hvordan de kan fastholdes længere.

Samarbejde mellem ledere og ansatte er vejen frem, når unge deltidsansatte i detailbranchen skal fastholdes i jobbet.

Det konkluderer en undersøgelse lavet af Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudie (FAOS) på Københavns Universitet.

Den danske detailbranche er præget af relativ høj personaleomsætning. Den er ikke blevet lavere efter lukkelovens afskaffelse i 2012, snarere tværtimod. Siden 2012 er detailhandlens udfordringer i forhold til rekruttering og særligt fastholdelse af personale nemlig kun blevet større.

Butikkerne har måttet ansætte flere unge deltidsansatte for at dække de mange ekstra vagter i aften og weekendtimerne, som de udvidede åbningstider giver anledning til.  Det betyder, at flertallet af de ansatte i branchen i dag er på deltid, mens den faste stab udgør et mindretal. Og det kan give branchen problemer, fastslår ph.d.-stipendiat Jonas Feldbo-Kolding, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

- Nok er de unge deltidsansatte lette at rekruttere, men de bliver ofte forholdsvis kort tid i jobbet og er svære at fastholde på længere sigt, siger han til detailfolk.dk.

Det betyder, at butikkerne må punge ud med ekstra udgifter til ansættelse og oplæring af nye medarbejdere.

Samarbejde er essentielt

Og det er her, at branchen kan bruge undersøgelsens resultater til noget. En af konklusionerne er nemlig, at det er samarbejde, der skal til for at fastholde medarbejdere.

Samarbejde er dog ikke bare samarbejde. Det kan både være samarbejdet på butiksgulvet, men også bag lukkede døre til personalemøder, pizzaarrangementer eller på Facebook, hvor chefer og ansatte i særlige grupper kan nå alle, selvom de er på arbejde på forskellige tidspunkter. En samarbejdsform er dog ikke nok.

- Det er nødvendigt at benytte flere forskellige samarbejdsformer for at sikre fastholdelsen af medarbejdere, slår Jonas Feldbo-Kolding fast.

Det gælder også spørgsmålet om, hvor mange man er om de forskellige typer af samarbejde.

- Når flere ledere og medarbejdere samarbejder har samarbejdet ofte en operationel eller velfærdsmæssig karakter og bidrager derfor mest til at sikre bemandingen i butikken på kort sigt. Når en enkelt leder og en enkelt medarbejder samarbejder, så har samarbejdet ofte en mere taktisk eller strategisk karakter og kan derved bidrage til rekruttering og fastholdelse på længere sigt, siger Jonas Feldbo-Kolding.

Undersøgelsen, der er udført af Anna Ilsøe og Jonas Felbo-Kolding fra FAOS i 2013, er finansieret af HK Handel og Dansk Erhverv. Hør mere om undersøgelsen resultater på et seminar tirsdag den 16. september kl. 13.30-16.00 på Københavns Universitet. Se mere her.

LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv: Sådan sikres fremtidens detailhandel



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD