Salget dykker med 29 procent: - Et skuffende år
Bang & Olufsen A/S
Hovedtal i DKK mio.
Omsæting
2019/20: 2,036
2018/19: 2,838
2017/18: 3,285
2016/17: 2,954
2015/16: 2,633
EBITDA
2019/20: (146)
2018/19: 248
2017/18: 397
2016/17: 199
2015/16: 46
Årets resultat
2019/20: (576)
2018/19: 19
2017/18: 81
2016/17: (117)
2015/16: (208)
Kilde: Bang & Olufsen, Annual Report 2019/20
Bang & Olufsen må tage imod endnu en økonomisk mavepuster efter et skuffende regnskabsår. Aktierne taber vejret.
Den ikoniske virksomhed Bang & Olufsen har allerede været igennem meget - og det tyder på, at de svære tider fortsætter et stykke tid endnu.
I det forskudte årsregnskab for 2019/20 taber Bang & Olufsen 29 procent af omsætningen, som lyder på lige over to milliarder kroner, mens underskuddet efter et frit fald lander ender på 576 millioner efter skat.
Topchef Kristian Teär er er klar i sin dom. Det har været et skuffende år for den verdenskendte virksomhed med rødder i jyske Struer.
- De utilfredsstillende resultater skyldtes primært manglende fremgang i den igangværende omstilling til en mere efterspørgselsdrevet detailmodel og højere end forventet salg gennem uautoriserede kanaler, siger han i en kommentar til årsregnskabet.
- Vi lancerede flere initiativer for at adressere disse udfordringer, men da vi var begyndt at se de første resultater af den indsats, blev vi ramt af COVID-19-pandemien og nedlukningen af lande over hele verden, fortsætter han.
Offentliggørelsen af regnskabstallene fik virksomhedens aktier til at falde markant med godt tre procent, skriver Euroinvestor.
Forventer vækst
Trods den økonomiske mavepuster, der har fået aktien til at tabe vejret, forventer topchefen stadig, at det kommende regnskabsår bliver et skridt på vejen mod en mere indbringende forretning.
- Den 1. juli gennemførte vi en kapitaludvidelse, som vil gøre os i stand til at komme gennem COVID-19-krisen og fortsætte med at eksekvere på den strategi, vi præsenterede i april, siger Kristian Teär og fortsætter:
- Med vores nye strategi er vores mål at løse nogle af de fundamentale problemer i vores kerneforretning og sikre, at vi igen bliver lønsomme. Men vi anerkender, at det vil blive et udfordrende år, da vi fortsætter med at eksekvere på vores nye strategi midt i den usikkerhed, der er forbundet med COVID-19.
I 2020/21 forventer Bang & Olufsen at levere vækst drevet af produktlanceringer i alle kategorier, styrket salgs- og marketingseksekvering samt den fortsatte omstilling af detailnetværket med fokus på virksomhedens kernemarkeder.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter