Så meget kostede Nettos britiske eventyr
Satsningen på det britiske marked endte med at blive en dyr affære for Dansk Supermarked og Sainsbury’s, skriver FødevareWatch.
I sommeren 2016 måtte Netto opgive sine planer om at bide sig fast på det britiske marked og lukke sine butikker efter bare to år.
Nu står det klart, at satsningen har betydet enorme udgifter for Dansk Supermarked og den britiske samarbejdsparter Sainsbury’s. Det viser en gennemgang af regnskaberne for selskabet Netto Limited, som mediet FødevareWatch har foretaget.
Samlet set har satsningen kostet kapitalindsprøjtninger på 85 mio. pund - eller over 800 mio. danske kroner. Ifølge regnskabet fra 2015 har Dansk Supermarked og Sainsbury’s delt udgifterne ligeligt imellem sig.
Tilførslen af ny kapital fortsatte helt ind i 2016, hvor der i alt blev givet 364 mio. kroner til Netto Limited i fem portioner. Ud af dem er de to sidste med al sandsynlighed gået til at lukke forretningen ned, skriver FødevareWatch, som har fået afslag på et mundtligt interview med Dansk Supermarked.
Derfor lukkede Netto
Satsningen på det britiske marked begyndte i 2014 og sluttede allerede i sommeren 2016, hvor Dansk Supermarked og Sainsbury’s besluttede at lukke alle sine 16 butikker.
- Selv om vi er meget tilfredse med butikkernes salgsudvikling, står det samtidig også klart for begge parter, at en udrulning ville kræve betydeligt større skala over en kort periode for at blive rentabel og opnå langsigtet profitabilitet, udtalte administrerende direktør for Dansk Supermarked, Per Bank, i en pressemeddelelse umiddelbart efter lukningerne.
- Netop skaleringen af forretningen har været en udfordring på grund af begrænset tilgængelighed af velegnede butiksplaceringer, og derfor har vi sammen med Sainsbury's besluttet at afslutte vores joint venture, fortsatte han.
De fleste af de lukkede Netto-butikker er siden blevet købt af konkurrenten Home Bargains, som vil bruge de tomme lokaler til at udvide sin egen discountkæde.
LÆS OGSÅ: Netto-butikker i Storbritannien solgt til rigmand
Læs hele artiklen på FødevareWatchFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter