Så mange butikker åbnede Lego i voldsom vækstperiode
En del af indretningen af den nye flagskibsbutik i New York, hvor Lego har introduceret et helt nyt butikskoncept med fokus på oplevelser. Foto: PR:
Den danske legegigant har introduceret et helt nyt butikskoncept og sat en masse knappenåle i verdenskortet gennem det seneste halvår.
Når snakken falder på Lego, så tænker de fleste selvfølgelig straks på klodser og måske på det internationale tv-program Lego Masters, som også bliver sendt i en dansk version.
Men de danske legetøjsgigant står også bag en verdensomspændende butikskæde, der kan måle sig med de allerstørste herhjemme.
Gennem det første halvår af 2021 har Lego klippet snoren over til mere end 60 nye butikker, hvoraf godt 40 har adresse i Kina. Hele Lego-kæden nærmer sig dermed 740 butikker.
I juni blev et splinternyt butikskoncept lanceret ved åbningen af en flagskibsbutik i New York. Inden årsskiftet bliver konceptet rullet ud i yderligere 60 butikker, skriver Lego i en pressemeddelelse.
- Selvom vores eksisterende butiksformat har været succesfuldt, udvikler vi det for at styrke kærligheden til vores brand og skabe mindeværdige oplevelser, som vore besøgende vil tale længe om - også efter de forlader butikken, sagde Colette Burke, Chief Commercial Officer i Lego-koncernen, i sommer.
- Vi ønsker, at folk træder ind i vores butikker og føler sig forbundet med en verden af legoklodser. Vi har designet rummene til at sætte gang i kreativitet og fantasi samt opmuntre til leg. Vores talentfulde designere har udviklet helt nye oplevelser, der blander det allerbedste fra banebrydende ‘customization’, teknologi og fysisk leg og gør det muligt for de besøgende at interagere med brandet på nye spændende måder, siger Colette Burke.
Fart på klodserne
Udrulningen af det nye butikskoncept sker midt i bemærkelsesværdige opgangstider for Lego.
I det første halvår af 2021 ramte den samlede omsætning 23 milliarder kroner - en stigning på hele 46 procent i forhold til samme periode året før.
Driftsresultat voksede med 104 procent til otte milliarder.
- Resultaterne er drevet af en stærk efterspørgsel efter vores produkter, som har tiltrukket nye lego-byggere til vores brand. Færre COVID-19-relaterede restriktioner end i 2020 har bidraget positivt til vores vækst, da vores fabrikker kunne producere uden forstyrrelser, og størstedelen af butikkerne er åbne igen, siger Niels B. Christiansen, adm. direktør i Lego-koncernen, i en pressemeddelelse.
- Samtidig så vi tydeligt fordelene ved vores investeringer over flere år i e-handel, produktinnovation og en robust, global forsyningskæde. Vores stærke økonomiske resultater gør det nu muligt at accelerere vores strategiske investeringer i bæredygtighed og digitalisering.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter