’Rene loyalitetsprogrammer er som udgangspunkt lovlige’
Efter en række henvendelser præciserer forbrugerombudsmanden sin udtalelse om loyalitetsklubber.
- Butikker må som udgangspunkt gerne registrere oplysninger fra loyalitetskort, der ikke er betalingskort. Og de må gerne bruge de oplysninger til markedsføring.
Sådan lyder det nu fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Derved præciserer forbrugerombudsmanden, at rene loyalitetsprogrammer som udgangspunkt er lovlige.
Forbrugerombudsmandens nye udtalelse kommer efter fredagens pressemeddelelse ’Forbrugerombudsmanden: Ulovligt at indsamle kunders betalingsoplysninger’, som har ført til flere henvendelser til forbrugerombudsmanden.
Derfor understreger Christina Toftegaard Nielsen nu, at forbuddet alene gælder indsamling af kunders betalingsoplysninger.
- Det gælder ikke indsamling af oplysninger fra loyalitetskort, hvortil der ikke er tilknyttet et betalingskort, skriver forbrugerombudsmanden.
Forbuddet skal beskytte forbrugerne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring, forklarer Christina Toftegaard Nielsen.
LÆS OGSÅ: Matas melder konkurrent til forbrugerombudsmanden
'Ude af trit med virkeligheden'
Dansk Erhverv mener, at det er et problem, at forbrugerombudsmanden vurderer, at detailhandlens indsamling af oplysninger om kunders indkøb – også når forbrugerne har givet samtykke til indsamlingen – er ulovligt.
Dansk Erhverv vurderer således, at det vil skade danske virksomheder, hvis de ikke har samme muligheder for at give personaliseret kundeservice som deres udenlandske konkurrenter. Organisationen vil derfor arbejde for at ændre reglerne, ’så de kommer bedre i tråd med virkeligheden på markedet’.
- Vi mener, det er er helt ude af trit med virkeligheden at forbyde indsamling af oplysninger om forbrugernes køb, selvom forbrugerne selv har givet samtykke til det. Det er jo i strid med moderne forbrugeres ønsker. Vi ved, at de efterspørger personaliseret service og tilbud målrettet lige netop dem. De gider ikke spilde deres tid på irrelevante tilbud, som markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen sagde til detailfolk.dk i fredags.
Jo mere butikkerne ved om kunden, jo bedre service kan de give, fremhæver markedschefen i Dansk Erhverv.
LÆS MERE I: Forbrugerombudsmanden: Ulovligt at indsamle kunders betalingsoplysninger
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter