Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Hvornår har du sidst sagt tak til en kunde?"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

’Rene loyalitetsprogrammer er som udgangspunkt lovlige’

Foto: detailfolk.dk



Mandag den 25 januar 2016 kl. 09:26 af: Søren Duran Duus - 0

Efter en række henvendelser præciserer forbrugerombudsmanden sin udtalelse om loyalitetsklubber.

- Butikker må som udgangspunkt gerne registrere oplysninger fra loyalitetskort, der ikke er betalingskort. Og de må gerne bruge de oplysninger til markedsføring.

Sådan lyder det nu fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Derved præciserer forbrugerombudsmanden, at rene loyalitetsprogrammer som udgangspunkt er lovlige. 

Forbrugerombudsmandens nye udtalelse kommer efter fredagens pressemeddelelse ’Forbrugerombudsmanden: Ulovligt at indsamle kunders betalingsoplysninger’, som har ført til flere henvendelser til forbrugerombudsmanden.

Derfor understreger Christina Toftegaard Nielsen nu, at forbuddet alene gælder indsamling af kunders betalingsoplysninger.

- Det gælder ikke indsamling af oplysninger fra loyalitetskort, hvortil der ikke er tilknyttet et betalingskort, skriver forbrugerombudsmanden.

Forbuddet skal beskytte forbrugerne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring, forklarer Christina Toftegaard Nielsen. 

LÆS OGSÅ: Matas melder konkurrent til forbrugerombudsmanden

'Ude af trit med virkeligheden'

Dansk Erhverv mener, at det er et problem, at forbrugerombudsmanden vurderer, at detailhandlens indsamling af oplysninger om kunders indkøb – også når forbrugerne har givet samtykke til indsamlingen – er ulovligt.

Dansk Erhverv vurderer således, at det vil skade danske virksomheder, hvis de ikke har samme muligheder for at give personaliseret kundeservice som deres udenlandske konkurrenter. Organisationen vil derfor arbejde for at ændre reglerne, ’så de kommer bedre i tråd med virkeligheden på markedet’.

- Vi mener, det er er helt ude af trit med virkeligheden at forbyde indsamling af oplysninger om forbrugernes køb, selvom forbrugerne selv har givet samtykke til det. Det er jo i strid med moderne forbrugeres ønsker. Vi ved, at de efterspørger personaliseret service og tilbud målrettet lige netop dem. De gider ikke spilde deres tid på irrelevante tilbud, som markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen sagde til detailfolk.dk i fredags.

Jo mere butikkerne ved om kunden, jo bedre service kan de give, fremhæver markedschefen i Dansk Erhverv.

LÆS MERE I: Forbrugerombudsmanden: Ulovligt at indsamle kunders betalingsoplysninger



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD