Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Reklamationsret på seks år bliver forbigået i lovforslag: - En ommer

Foto: Foto: Christoffer Regild / Folketinget



Thursday den 29 April 2021 kl. 11:56 af: Kristian Holgersen

Regeringen vil holde reklamationsretten på to år. Dansk Erhverv er glade for lovforslaget, mens Forbrugerrådet Tænk kalder det en ommer.

I et nyt forslag til ændringer af Købeloven fra regeringens hånd, bliver der lagt op til at beholde reklamationsretten på to år.

Det kalder Forbrugerrådet Tænk og FDM for en “ommer.” De to organisationer har talt for at udvide reklamationsretten til seks år, når det gælder varige forbrugsgoder som eksempelvis biler, hvidevarer, fjernsyn og computere.

- Betaler man flere tusinde kroner for en vaskemaskine, et fjernsyn eller endda flere hundrede tusinder for en bil, så må man kunne forvente, at det kan holde længere end to år, og at man ikke mister retten til at klage, så snart produktet er to år gammelt, siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.

- I stedet for at gøre os til et forgangsland på forbrugerrettigheder og grøn omstilling, så fastholder regeringens lovforslag desværre Danmark bagerst i bussen på dette helt centrale punkt, siger Anja Philip.

Glæde i Dansk Erhverv

Omvendt får lovforslaget fra regeringen ros med på vejen af Dansk Erhverv, hvor chefkonsulent Bo Dalsgaard mener, at den nuværende reklamationsret på to år har en rimelig balance mellem forbrugernes rettigheder og virksomhederne forpligtelser.

- Forslaget skal nu behandles i Folketinget og Dansk Erhverv vil gennem hele dette forløb fortsat kæmpe for, at der ikke ændres på reklamationsrettens længde, skriver Bo Dalsgaard i en mail til Detailfolk.dk.

- Vi vil gerne se på, hvordan produkternes levetid kan forlænges, men det bør ske gennem krav til producenterne og ikke ved at påføre detailhandlen yderligere økonomiske byrder. Derudover bør man kigge på, hvordan man kan gøre det mere attraktivt for forbrugerne at få repareret sine produkter, skriver han.

LÆS OGSÅ: Forening advarer: Politisk aftale kan føre til butiksdød



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD