Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Prognose: Julen bliver god for detailhandlen

Foto: detailfolk.dk



Afstemning

Bliver julesalget i år større end sidste år?

Ja, jeg tror at salget bliver større
 
Det bliver nok på samme niveau
 
Nej, jeg tror at salget bliver mindre
 
Ved ikke
 
Monday den 14 November 2016 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Detailhandlen kan se frem til en lidt større jule-omsætning end sidste år. Det viser en prognose fra Dansk Erhverv.

En god julesæson pynter ofte rigtig godt i regnskabet. Og heldigvis ser december ud til at blive en tand mere indbringende for detailhandlen end sidste år. Det viser en prognose fra Dansk Erhverv.

Danskerne vil i år bruge 8,3 mia. kroner på gaver, mad, tøj og ekstra forkælelse i julemåneden. I 2015 skuffede julehandlen en anelse og indbragte 8,2 mia. kroner ud over det sædvanlige forbrug. Hos Dansk Erhverv er man tilfredse med prognosen.

- December er en afgørende måned for detailhandlen, for julehandlen har stor betydning for branchens samlede omsætning og indtjening. Derfor glæder vi os over, at der igen er udsigt til større gaver under træet, efter sidste års lidt skuffende julehandel, siger Henrik Hyltoft. Han er markedsdirektør for Handel i Dansk Erhverv.

Særligt forhandlere af legetøj og køkkenudstyr nyder godt af julesalget. De henter ofte mere end 20 procent af årets omsætning i den periode.

Netbutikkerne er ingen trussel

Samtidig viser årets prognose fra Dansk Erhverv, at internethandlen står til at tegne sig for 22 pct. af den samlede julehandel. Det svarer til, at danskerne julehandler på nettet for 1,8 mia. kroner. I 2015 var tallet 1,3 mia.

- Danskerne e-handler mere og mere, og derfor er det helt naturligt, at større dele af vores juleindkøb også rykker online. Det skal imidlertid ikke ses som en trussel mod den fysiske detailhandel, siger Henrik Hyltoft.

- Tendensen går derimod i retning af såkaldt omni-channel-salg, hvor den fysiske og digitale handel understøtter hinanden, fordi forbrugerne bliver inspireret til køb på tværs af kanalerne, afslutter han.

Hver tiende dansker forventer at gøre over halvdelen af deres juleindkøb på internettet, viser Dansk Erhvervs analyse.

LÆS OGSÅ: Detailsalg bekymrer økonomer
 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD